duminică, 2 februarie 2014

Pierdutele corăbii din deșert

După Războiul Civil din SUA au inceput să fie povestite legende despre corăbii stravechi ingropate în ținuturile deșertice de la nord de Golful California.

"Un muntean, ce prin furtună se zărea
Venind din cel mai depărtat pustiu
Cu pași mari pe uliță ținea,
Plin de smaralde, un vas auriu.

El puse două degete la gură,
Șoptind cu o voce nesigură,
Apoi mâna-n vânt o ridică,
Și cu glas tare el strigă:

"În deșert gasit-am o corabie ascunsă,
Nu știu cum e-n nisip ajunsă,
Monezi de aur în pustiul cenușiu
Fac deșertul să fie auriu."

1875 Joaquin Miller , The Ship in the Desert,
Versiunea Roberts Brothers.



Cele patru legende

1. Legenda principală, cunoscută ca și "Corabia pierdută" sau "Galionul spaniol", a apărut la scurt timp după inundațiile provocate în anul 1862 de către fluviul Colorado. Colonelul Albert S. Evans a povestit că în anul 1863 a văzut o corabie în deșert.

In august 1870, în publicația Daily News din Los Angeles era publicat un articol în care corabia a fost descrisă ca fiind jumătate îngropată într-o mlaștină uscată, la vest de Dos Palmas ( California) și la 40 de mile nord de Yuma, Arizona. Respectiva zonă nu era corect cartografiată in acea perioadă și e posibil să fi fost vorba de alte zone, cum ar fi Soda Springs, Indian Springs și Bitter Spring. Mai multe expeditii au fost trimise pentru căutări, dar corabia parcă dispăruse din nou în nisip sau noroi. Unii credeau că de fapt corabia era una a piraților, plină cu comori prăduite, iar alții că este Iqueue, o navă de răzvrătiților spanioli.

2. O altă variantă a legendei, despre o ambarcatiune cu cap de șarpe, a început să circule in jurul anului 1900, fiind raspândită prin viu-grai de către mexicanii și indienii care locuiau în regiunea de deltă a râului Colorado, în apropierea bazinului Laguna Salada. Nava era descrisă în mod consecvent ca fiind o barcă deschisă, cu scuturi metalice rotunde pe laturile sale, asemănătoare cu bărcile vikingilor, aflată undeva la vest de Mexicali, Mexic. Se spune că în jurul anului 1933, Myrtle Botts, un bibliotecar din Julian, California, s-a întâlnit cu un prospector bătrân, care i-a arătat fotografiile a ceea ce el îi spunea că este un vas al vikingilor. Bătrânul i-ar fi explicat cărarea de urmat, dar fără să îi arate locația acestei amabrcațiuni, spunându-i că drumul nu mai putea fi urmat, deoarece fusese uzurpat de un cutremur.

3. Corabia perlelor, a lui Juan De Iturbe, este o altă legendă, dar care poate să fie o variație a poveștii galionului spaniol. Însă aceasta variantă istorisește că ambarcatiunea era ingropată undeva în dealurile de nisip din vestul regiunii El Centro din California. Descrierea acestei corăbii o apropie mai mult, prin dimenisune, de una dintre caravelele mici ale lui Cristofor Columb. Documente din Noua Spanie ( Mexic ), din secolul al 15-lea, indică faptul că familia De La Cadena ar fi avut monopol pentru exploatarea perlelor în Baja California. Povestea spune că în anul 1615, exploratorul spaniol Juan De Iturbe ar fi navigat cu o caravelă spre Golful California și o furtună l-a împins, printr-o strâmtoare, în lacul Cahuilla, care era aproape secat. Împotmolindu-se și fiind în imposibilitatea de a naviga din nou, Iturbe ar fi părăsit ambarcatiunea și s-a intors după ajutor către cea mai apropiată așezare spaniolă, părăsind comoara de perle negre. Însă despre explorator nu s-a mai auzit nimic. Există povești că această corabie împotmolită a fost descoperită și jefuită în anul 1774.


În anul 1917, un fermier din El Centro, pe nume Jacobsen, a spus că a găsit corabia și în ea un pumn de bijuterii, pe care le-a vandut în Los Angeles, și că a folosit lemnul de la corabie pentru a construi un grajd. Totusi, despre corabia cu perle s-a zvonit că ar fi fost găsită în anii 1970 de câțiva căutători de comori, care a ținut secretă descoperirea.



4. O altă legendă este cea a feribotului, care a apărut probabil din efortul de a explica sau demitiza legenda galionului spaniol. Un feribot cu câtiva oameni, care transporta în secret cantităti importante de aur, ar fi fost abandonat în timpul unei inundații din Colorado, blocat in nisipurile din delta fluviului. Din feribot nu ar mai scăpat cu viață nici un membru al restrânsului echipaj. Alții susțineau că feribotul ar fi fost tractat prin deșert de către un supraviețuitor, cu ajutorul unor animale, până când animalele de corvoadă și omul au murit. Ambacatiunea ar fi rămas împotmolită în nisip moale si instabil, iar în timp s-a scufundat. Povestea feribotului s-a schimbat de-a lungul timpului de mai multe ori decât povestea galionului pierdut.




Evaluarea legendelor

De la un povestitor la altul au fost create diverse variații fictive ale legendelor corabiilor pierdute. Dacă a existat un dram de adevăr, acesta probabil de mult a fost pierdut. Din această cauză, căutarea și descoperirea rămășițele unor astfel de ambarcatiuni pierdute în deșert ar fi foarte dificilă si probabil fără sorți de izbândă.

Se zvonește că armata ar fi efectuat o intensă cercetare aeriană în zonă, dar nu a prezentat nici o informație cu privire la acest proiect semi-secret. Căutări aeriene care utilizează scannere ale solului ar fi putut dezvălui rămășițele navelor îngropate sub dunele de nisip. Nici o agenție guvernamentală nu a confirmat că a desfășurat un astfel de proiect de cercetare sau nu a prezentat nici un fel de concluzii.

Din această cauză, indiferent dacă sunt sau nu reale, legendele corăbiilor îngropate rămân în continuare o sursă de inspirație, alimentând entuziasmul căutătorilor de comori.

sâmbătă, 25 ianuarie 2014

Comoară de zeci de milioane de dolari, descoperită la demolarea unor construcții

Comoara din Środa este un tezaur de monede de argint și de aur, plus bijuterii de aur și pietre prețioase. Comoara este din perioada 1348-1350 si este formată din aproximativ 3000 de monede de argint, plus monede de aur si bijuterii regale. A fost descoperită în anii 1985-1988, în timpul unei lucrări de demolare din orașul Silezia de Środa Śląska, Polonia. Astăzi, cea mai mare parte din tezaur se află în Muzeul Regional din Środa Śląska ( deși proprietarul tezaurului este de Muzeul Național din Wrocław ) .

Monedele de argint au fost descoperite în timpul demolării unor clădiri vechi din orașul Środa, in data de 8 iunie 1985. Autoritățile au preluat descoperirea, un vas umplut cu aproximativ 3.000 monede ( groschen din Praga). Cu toate acestea, nici un studiu arheologic serios nu a fost efectuat la acel moment.

Trei ani mai târziu, pe 24 mai 1988, în timpul unei alte demolare din vecinătatea primei descoperiri, o descoperire si mai importantă a fost anunțată ( inclusiv monede din argint și florini din aur ). Cele mai multe dintre artefactele din această nouă descoperire au dispărut înainte ca autoritățile să protejeze sit-ul arheologic.



În zilele următoare, persoane fizice au căutat în depozitul municipal, unde molozul de la alte cladiri demolate recent a fost depus, si mai multe descoperiri au fost făcute ( inclusiv primele bijuterii ).


Arheologii au început sa investigheze sit-ul, iar guvernul a anunțat un plan de a răscumpăra artefactele descoperite și preluate de diversi anonimi. O parte dintre descoperitori le-au predat contra unor sume de bani, dar multe alte artefacte erau pierdute.





Mai târziu a fost lansată o anchetă penală, care a vizat pe cei care au refuzat să returneze obiectele pe care le-au descoperit. Au fost efectuate mai multe arestări. Deși o parte dintre artefacte au fost recuperate, există multe care lipsesc.

În următorii ani, arheologii si istoricii au speculat despre originile comorii, în timp ce muzeele și cumpărătorii bogați anonimi concurau pentru a achizitiona sau recupera piese din comoară de pe piața neagră.

În prezent se crede că tezaurul aparținea regelui ( mai târziu împăratul ) Carol IV al Casei de Luxemburg. În jurul anului 1348, Charles avea nevoie de fonduri si a "amanetat" diverse articole la evreul Muscho ( Moshe , Mojżesz ) din Środa. Orașul Środa apartinea pe atunci de Ducatul de Wroclaw ( Breslau ), care în anul 1335 a trecut sub domnia regilor din Boemia.

Curând după aceea, ciuma neagra a ajuns în Środa. Despre Muscho nu s-a mai auzit nimic: fie evreul a părăsit orașul lovit de ciumă, fie a murit răpus de această maladie. Sau poate chiar a căzut victimă violențelor celor care credeau că evreii sunt vinovați pentru răspândirea ciumei. Ceea ce este sigur e faptul că nimeni nu a recuperat vreodată comoara, care a rămas ascunsă undeva în oraș, mai multe sute de ani.

Diversele obiecte recuperate au fost catalogate, iar cele care au fost deteriorate de către excavatorul mecanic au fost restaurate.

Unele elemente au fost expuse încă din anul 1985. Începând cu anii 1995-1997, cele mai multe dintre artefacte au fost distribuite muzeelor din Silezia de Jos. Mare parte din comoară este expusă acum la muzeu local din Środa Śląska.

Comoara este considerată extrem de valoroasă, fiind catalogată ca "una dintre cele mai valoroase descoperiri arheologice din secolul XX". În anul 2006, experții au remarcat faptul că este dificil să îi fie conferită o valoare financiară de piață, deoarece există puține artefacte similare descoperite.
Dar a fi scoasă la licitație, oriunde în lume, s-a estimat că totuși cea mai mică valoare a tezaurului ar fi de 50 de milioane de dolari. Un studiu publicat în 2005 i-a conferit valoarea de 100 de milioane de dolari.

Cele mai valoroase artefacte ale comorii sunt:
- coroană regală de aur pentru femeie, care probabil a aparținut lui Blanche a Valois, prima soție a împăratului Carol IV
- două pandantive de aur, datând din secolul al 12-lea
- două pandantive de aur, datând din secolul al 13-lea
- o încuietoare medievală de aur, decorată cu pietre prețioase
- un inel cu capete de dragoni
- un inel cu safir
- un inel cu ornamente Lună și stele
- 39 de monede de aur
- câteva mii de monede de argint

luni, 20 ianuarie 2014

Este necesară autorizație prealabilă, înainte de a cumpăra un detector de metale ?

Ordinul Nr. 251/409/2275/M 115 din 31 mai 2004 pentru aprobarea Normelor tehnice privind deţinerea şi comercializarea detectoarelor de metale prevede la capitolul 1, art 1, ca "Persoanele fizice şi juridice care deţin şi/sau comercializează detectoare de metale sunt obligate să obţină, în prealabil, autorizaţia inspectoratului de poliţie al judeţului, respectiv a Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, în a căror rază teritorială îşi au domiciliul sau, după caz, sediul, şi să se înregistreze la aceste autorităţi".

Însă la capitolul 2, normele privind eliberarea autorizaţiei de deţinere stabilesc la art.2 că "în vederea obţinerii autorizaţiei de deţinere a detectoarelor de metale, persoana fizică (...) să depună la unitatea de poliţie (...) diverse documente printre care si:
- a) cerere-tip, completată conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme tehnice;
- c) actul cu care se dovedeşte că solicitantul este proprietarul detectorului de metale (xerocopie şi original);


a) Cererea pe care persoanele fizice trebui să o depună tip și de forma:

CERERE
formulată de persoana fizică pentru obţinerea autorizaţiei de deţinere a detectoarelor de metale
Subsemnatul/Subsemnata ...................................................., domiciliat/domiciliată în localitatea ........................................., judeţul ......................................., telefon ......................, posesor/posesoare al/a B.I./C.I. seria ................. nr. .................., eliberat/eliberată de ............................................ la data de ..............., CNP ..................................., pe baza documentelor prevăzute în Normele tehnice privind deţinerea şi comercializarea detectoarelor de metale, pe care le anexez la prezenta cerere, vă rog să îmi eliberaţi autorizaţia de deţinere a detectorului de metale marca ........................, seria .............. nr. ......................., pe care l-am cumpărat de la ..................................., cu sediul în ............................., dovedind cu actul ............................................................., urmând să-l folosesc la ...................................................... .
Menţionez că am luat cunoştinţă de prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 43/2000 privind protecţia patrimoniului arheologic şi declararea unor situri arheologice ca zone de interes naţional, modificată şi completată prin Legea nr. 462/2003.
Data întocmirii .................. Semnătura ........................


Conflictul ilogic care apare in lege este următorul: cum să precizeze persoana fizică, în cererea prealabilă, seria si numarul detectorului de metale, dacă nu l-a cumpărat încă și mai ales cum să depună actul cu care se dovedeşte că solicitantul este proprietarul detectorului de metale (xerocopie şi original), dacă încă nu deține acest act ?

Factura se eliberează de către persoanele juridice când au vândut detectorul și nu înainte, iar o factură proformă nu este acceptată de către autorităti ca act doveditor al cumpărării detectorului de metale.

Așadar, în lege apar două elemente diferite de timp, care cauzează imposibilitatea de a obtine legal o autorizatie, dacă legea nu este interpretată în scopul aplicării ei:
- momentul de inainte de cumpararea detectorului, cand persoana fizică ar trebui să obtina in prealabil autorizatia, dar când nu are toate actele necesare obtinerii acesteia;
- momentul de după cumpararea detectorului, cand detine detectorul si toate actele necesare obtinerii autorizatiei, dar nu are deja in prealabil autorizatia, deci a încălcat legea.

În aceste conditii, cum emite această autorizatie ofiţerul de poliţie care îndeplineşte atribuţii pe linia protejării patrimoniului cultural naţional ? Aplică exact conditia autorizatiei prealabile din lege si nu elibereaza autorizatia, ghidându-se doar după primul articol din ordin, fără să interpreteze legea in ansamblul ei, ordin care are ca finalitate clară oferirea de autorizatii de detinere detectoare de metale?

In aceasta ultimă situatie, se încalcă însăsi scopul pentru care există respectivul ordin.

Mai există si varianta ca legiuitorul s-a exprimat ambiguu in primul articol din ordin, iar autorizatia prealabilă ar fi considerat-o obligatorie doar in sarcina persoanelor juridice care comercializeaza detectoare, fără insă să precizeze expres aceasta delimitare de norme juridice.

Autoritatile probabil astfel au interpretat această lege în majoritatea Romaniei, fiindcă pentru persoanele fizice ce cumpără detectoare de metale, aceasta este procedura aplicată în țară: cumparatorul detectorului de metale se prezintă la autoritati cu factura in copie si original, plus celelelate acte necesare, precum si cu detectorul ( desi prezentarea detectorului fizic nu e prevazut de legislatie), inainte de a-l folosi pe teren ( nu este prevazut un termen maxim ca număr de zile după cumpărare pentru depunerea cererii, ci doar un termen de maxim 10 zile in care va primi autorizatia, după ce a depus cererea si actele necesare).

Însă probabil există in țară situații, in anumite zone, când legea nu este interpretată de către autorități si este aplicată litera de lege din primul articol al ordinului menționat, iar obtinerea autorizatiei pentru detectorul de metale devine imposibilă.



Asteptam precizari de la cititorii care au obtinut autorizatia si daca au întâmpinat astfel de dificultati, cauzate tocmai de buna-credință a noilor proprietari de detectoare, care doresc să le folosească in legalitate. De asemenea, orice precizari de la autoritati sunt bine-venite pentru elucidarea acestor proceduri.

sâmbătă, 18 ianuarie 2014

Ceramică antică ( inclusiv un vas biblic ), păstrată în subsolul casei unui pescar

Departamentul de Antichități din Israel a anunțat miercuri descoperirea uimitoare a unui număr mare de piese de ceramică veche, complet intacte și depozitate într-un subsol.


Totul a început cu un apel telefonic către Departamentul de Antichități: " În subsolul casei mele există cutii pline de vase antice și ceramică, pe care un membru al familiei mele, un pescar, le-a strâns înainte de a muri. Vreau să donez artefactele la stat și vreau ca nepoții mei să știi unde să le poată vedea în viitor."

La scurt timp după apelul telefonic, doi arheologi de la Departamentul de Antichități au ajuns la domiciliul apelantei, Osnat Lester.

Ei au fost uimiți când au văzut comoara: un număr mare de vase de ceramică vechi și rare, atent înfășurate în pânză și stivuite în cutii. Cele mai multe dintre piese erau complet intacte, iar restul erau în fragmente mari. Ceramica fusese "pescuită" din Marea Mediterană. Suprafețele vaselor erau încrustate cu scoici și alte sedimente din ocean.

Cu mii de ani în urmă, țărmurile din zonă au fost un punct important pentru canalele de navigație comercială. Locația fiind situată chiar între Egipt și Liban, mulți comercianți maritimi au andocat și au comercializat mărfuri, iar unele dintre aceste ambarcațiuni s-au scufundat aproape de mal, lăsând o dâră de artefacte în adâncurile oceanului.

Artefactele din casa doamnei Lester provin din diverse epoci și din încărcătura mai multor ambarcațiuni scufundate în timpuri antice, vase care transportau uleiuri, hrană și uneori vin.

Un frumos vas, cu un cadru înalt și mânere mari, a fost imediat recunoscut ca fiind din timpul perioadei biblice, de acum aproximativ 3000 de ani. O altă piesă remarcabilă a fost din perioada romană, în urmă cu 2000 de ani, iar o urnă rotundă a fost datată din perioada bizantină, în urmă cu aproximativ 1500 de ani.

Pentru ochiul expertului, încărcătura unei amabrcațiuni scufundate reprezintă un mesaj din trecut. Prin studierea artefactelor, un arheolog poate afla perioada de timp când a fost creat artefactul sau ce marfă a transportat.

Autoritatile au mulțumit doamnei Lester pentru că a fost un bun samaritean: "În viitor, vom expune artefactele pentru publicul din muzee, în loc să fie închise într-un subsol", a declarat Amir Ganor, directorul Departamentului de prevenire a Traficului de Antichități.

joi, 9 ianuarie 2014

Comoara călugărilor iezuiți

Unii preoți iezuiți, pe lângă misiunea de salvare a sufletelor necredincioase, mai aveau si pe aceea de a îmbogăți biserica. Prin călătoriile lor în Noua Lume, ei au profitat de zăcămintele descoperite de către localnici, pe care i-au determinat să lucreze pentru biserică în mine. Aurul si argintul extras era destinat pentru a fi trimis în Spania.

Undeva în jurul anului 1635, mai multi preoți se stabiliseră la Mănăstirea Plazuela din Cochabamba ( Bolivia ), aflată la intersecția dintre râurile Inquisivi și Ayopayo. Această zonă era foarte bogată în aur și argint, iar mănăstirea devenise un centru de coordonare a exploatărilor. Cantități importante de metale prețioase ar fi fost extrase de aici pentru a fi trimise în Spania .

Regele Spaniei ar devenit atent la bogatia si puterea tot mai mare pe care iezuiții le acumulau.


Zvonurile că preoții doreau să inființeze o colonie independentă în America de Sud au trecut oceanul. Astfel, regele a ordonat în anul 1767 ca toți iezuiții să fie expulzați din Noua Lume.

Spaniolii ar fi trimis o armată pentru a crea blocade în trecerile din munti, prevenind transportul aurului de catre iezuiți.

Preoții din Plazuela erau constienți că era doar o chestiune de timp înainte ca forțele spaniole să îi atace și au adunat intr-un loc toate minereurile extrase și odoarele bisericești de la mănăstire. Ei au apelat la ajutorul a 500 de băștinași și au ales locul unde să ascundă comoara.

Legendele locale amintesc despre o două gropi uriase săpate în zona. Despre una se spune că ascunde rămășițele a 300 de băștinasi care au murit de febra galbena, iar despre cealaltă se afirmă că deține rămășițele altor 200 de localnici, fără referire la cauza decesului. În orice caz, nici un localnic din cei 500 care au ajutat la transportul si ingroparea comorii nu ar supravietuit decat puțin timp după eveniment, lasandu-si familiile fără ajutor.

În 1778 spaniolii au intrat în Plazuela. Ei au descoperit mănăstirea părăsită, dar fără bogățiile pe care se așteptau să le găsească. Ei au chinuit si torturat pe băstinași, in incercarea de a afla locația comorii, dar intr-un final, soldatii spanioli au plecat cu buzunarele goale. A rămas doar legenda comorii preoților iezuiți.

***

După peste un secol, în 1910, o femeie pe nume Corina San Ramon aborda cu o propunere pe renumitul inginer minier Cecil H. Prodgers.

Cecil Herbert Prodgers

Bunicul doamnei San Ramon fusese prefect de Callao în 1778, iar fratele acestuia a fost unul dintre ultimii iezuiți care părăsiseră Plazuela. Preotul iezuit se numea Gregorio San Ramon, iar in ultimele clipe ale vietii lasase fratelui său următoarea descriere a locației comorii:

"Există un deal de pe malul stâng al râului Sacambaya, vis-a-vis de Mănăstirea Plazuela. Este abrupt și acoperit in mare parte cu o pădure. Doar partea de sus este acoperită cu iarbă deasă si înaltă. Undeva in mijloc, sub această iarbă, există o piatră mare în formă de ou, atât de mare încât a fost nevoie de cinci sute de indieni să o ducă acolo. Dacă dai aceasta piatra cumva la o parte si sapi sub această piatră, la cinci pasi vei găsi acoperișul unei peșteri mari, pentru care a fost nevoie de cinci sute de indieni, timp de doi ani și jumătate, să o excaveze. Incaperea are o lungime de 24 de picioare și există două compartimente și un pasaj lung și îngust care duce la o camera de pe latura de est, la două sute de pași depărtare. Acolo e o ușă, dar trebuie deschisă cu mare putere. Ușa este din fier masiv. În interior spre dreapta, lângă perete, vei găsi o icoană a Fecioarei, din aur pur, de trei metri înălțime, iar ochii sunt două diamante mari. Această icoană a fost pus acolo pentru binele omenirii. Dacă vei merge în continuare de-a lungul pasajului, veți găsi în prima camera 37 de grămezi de aur si multe ornamente de aur și argint, precum și pietre prețioase. La intrarea în a doua cameră vei găsi, în colțul din dreapta, o cutie mare fixată cu bare de fier. În acest cufăr sunt 90.000 de bani de argint și 30 de pungi cu bani de aur. Ascunse în scorburi, de pe fiecare parte a tunelului și în cele două camere sunt în total 160 de grămezi mari de aur, care valoreaza cât 60 milioane de bani din argint. Mare grijă trebuie să ai la intrarea in aceste camere, au fost împânzite cu otravă suficientă să omoare toti soldatii din regimentul trimis de Rege. Pereții celor două camere au fost consolidati cu blocuri mari de granit, de la acoperiș până jos inaltimea fiind de peste 5 picioare. În partea de sus a acoperisului exista trei terase pline cu pietre grele si pământ. Daca le vei putea cumva înlătura, vei gasi intrarea intr-un tunel prin care doi oameni pot merge cu ușurință, traversa râul și ajunge la mănăstire, biserică și alte clădiri."

Propunerea doamnei San Ramon a fost de a împărți comoara cu domnul Prodgers, dacă acesta o va descoperi. Prodgers a acceptat. Ea i-a oferit pe lângă informațiile de mai sus și ajutorul unui indian bătrân pe nume Jose Maria Ampuera, care fusese nepotul unuia dintre cei care ajutaseră la ascunderea comorii și pe care oș plătise preotul San Ramon pentru a supraveghea locul.

Prodgers l-a găsit în anul 1905 pe bătrânul Ampuera, care avea peste 100 de ani și care traia în orașul Cuti. Acesta i-a spus că președintele Boliviei, Melgarejo Valencia, a cautat in Negro Muerto după comoară, dar a făcut cercetările pe partea greșită a râului Sacambaya. Locația comorii ar fi fost un deal numit Caballo Cunco.

Privire de pe un platoul de langă râul Sacambaya din Bolivia

Prodgers ar fi inceput cercetările și ar fi găsit piatra in forma de ou, exact unde Ampuera i-a spus că este.  Apoi a dinamitat piatra și a început să sape în acel loc. El ar fi găsit un acoperiș contruit din cărămizi și plăci de ardezie. În timp săpăturilor, a scris intr-un jurnal : "Am găsit o lespede galbenă cu flori frumos gravate pe ea, nu mai exista nici o îndoială în mintea mea că voi descoperi comoara".

Săpăturile au fost dificile, mai ales că localnicii se temeau, considerand că de fapt acestea sunt un afront la adresa lui Dumnezeu. Când săpau, sunstanțe nocive ar fi intoxicat mai multi localnici, ce au renuntat la ajutorul oferit. Până la sfârșitul anului 1907, Prodgers nu ajunsese nici pe departe la adâncimea de care avea nevoie. El a decis să se intoarcă în Anglia pentru a aduna o echipă. De data aceata devenise insă sceptic si nu a fost capabil să se mai întoarcă.

Ziar londonez din 15 august 1912, care aminteste despre căutările comorii

Se pare că Prodgers ar discutat despre descoperirea lui cu un miner pe nume Tredennick, care a plecat peste ocean fără sa anunte si a cercetat zona in perioada de după anul 1921, săpând numeroase tuneluri. Ca o ultimă incercare, el ar dinamitat un tunel săpat de el, care ar fi cauzatm după spusele lui, o prăvălire sunterană. De ce nu a mai continuat căutările tocmai atunci, nu se stie.

În 1920, Prodgers făcuse o înțelegere cu un doctor pe nume Dr. Edgar Sanders. Prodgers i-a dat lui Sanders toate detaliile, cu condiția ca intelegerea initiala cu Corina San Ramon să fie onorată.

Dr. Edgar Sanders

Sanders a plecat în 1925 cu un grup mic, dar a găsit o altă piatră, lunga de 618 de picioare si lată de 128 picioare, având forma unui dreptunghi aproape perfect. Piatra ar fi fost cunoscută ca Square Heap Stone. Sanders a crezut că tezaurului este sub această piatră și că piatra era de fapt acoperișul camerelor subterane cu comori. În apropiere, el a descoperit si un tunel.

Sanders și grupul său s-au bazat mai mult pe localnici pentru sapaturile necesare. A început să dezgroape tunelul. Pe masura ce au progresat, au descoperit peste un crucifix de argint.

Crucifixul descoperit de către Sanders


Patru metri mai departe, au întâlnit un morman din pietre mari si pământ, aproape ca un perete, in care era o gaură în care se afla o cutie de lemn. Săpaturile s-au oprit si cu toții sau adunat in jurul cutiei.

Sanders a scos caseta putrezită și a rupt-o cu mâinele, râmânandu-i in palme un manuscris. Cu localnicii și grupul său din Anglia in jurul său, convinsi că au ajuns la încăperile comorilor, Sanders a citit cu voce tare pergamentul:

"Tu, cel care ai ajuns la acest loc, indepărteaza-te. Acest loc este dedicat lui Dumnezeu cel Atotputernic, iar pe cel care îndrăznește să intre, o moarte dureroasă îl așteaptă în această lume și o condamnare veșnică în Lumea cea de Apoi. Bogățiile aparțin lui Dumnezeu Stăpânul Nostru și nu sunt pentru oameni. Retrage-te și vei trăi în pace, iar binecuvântarea Învățătorului îți va face viața dulce, iar tu vei muri bogat la bătrânețe, cu toate bunurile pe care ți le-ai doriin această lume. Ascultă de porunca lui Dumnezeu Atotputernicul, Stăpânul Nostru nostru în viață și în moarte. În numele lui Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh. Amin".

Localnicii au auzit textul citit si au refuzat să continue. Cu totii au părăsit locul si au renuntat la excavarea tunelului, iar Sanders a fost în imposibilitatea de a continua pe cont propriu. Sezonul ploios era deja aproape, iar orice speranță de a continua munca si a indeparta numerosii bolovani grei era pierdută. Nici un localnic nu dorea sa îi mai ajute.

Sanders s-a întors în Anglia și a găsit rapid investitori. A format un nou grup, in care a mai coptat 22 de persoane. A obinut si echipament format din generatoare, pompe și utilaje. Au plecat de la Liverpool pe 15 iunie 1928.

Evidență cu îmbarcarea de la Liverpool

Au ajuns in Bolivia, au golit tunelurile și au îndepărtat pietrele. Apoi au dat de capătul tunelului.

Localnicii le-au spus că stiau de la strămoșii lor că există trei uși de fier, către trei camere la care se ajunge prin trei tuneluri astupate.

S-au intors înapoi la uriasa piatra si au inceput sa caute alte intrări de tunel, care i-ar fi putut duce în camerele subterane.

Echipa lui Sanders, in 1929


Oamenii Sanders au inceput sa sape la intamplare pe langa piatră, cu credinta ca tezaurul iezuiților se află chiar sub aceasta, insă la un moment dat ar fi terminat resursele financiare si ar fi renuntat la cautari. O varianta a legendei locale spune ca trei localnici l-ar fi gasit intr-o dimineață pe Sanders cu două cupe de aur în mâini, râzand nebuneste, ca si cum ar fi fost otravit de ceva care i-a luat mintile.

***

Aici se incheie legenda comorii preoților iezuiți, despre care se crede că ar fi ticluit mai multe ascunzatori false, care nu adăpostesc comoara, doar pentru a pune pe drumuri gresite pe soldații regelui Spaniei si, fără să își dea seama, si pe căutătorii de comori, de-a lungul secolelor, inclusiv până in zilele noastre.

Cine știe pe unde este ascunsă comoara.. Poate chiar a fost descoperit uriașul tezaur, iar intreaga legendă a fost refabricată pentru a ascunde adevărul. Ori poate preoții iezuiți au reusit de fapt să transporte aurul. Oricare dintre variante este posibilă.

vineri, 3 ianuarie 2014

Comoara lui Priam din Troia

Comoara lui Priam este un tezaur de aur și alte artefacte descoperite de arheologul Heinrich Schliemann.

Schliemann a pretins ca de fapt sit-ul arheologic unde a descoperit comoara este locatia vechiului oraș Troia. Arheologul atribuie artefactele regelui homeric Priam.

Această asociere este acum considerat a fi un rezultat al dorintei lui Schliemann de a găsi sit-uri arheologice și artefacte menționate în epopeile homerice. Ulterior, arheologul Carl Blegen a arătat că stratul de sol în care a fost descoperita comoara lui Priam ar corespunde perioadei Troia II, iar Priam fusese regele Troiei VI sau VII, ocupată cu sute de ani mai târziu.

Odată cu aparitia istoriei critice moderne, Troia și războiul troian au fost expediate pe taramuri de legendă.



Comoara ar fi cuprins in principal urmatoarele artefacte descoperite:

Un scut de cupru
Un cazan de cupru cu manere
Un artefact de cupru necunoscut , probabil pentru piept
Un vas de argint, care conținea: două diademe de aur ( " bijuteriile Helen " ), 8750 inele de aur, nasturi și alte obiecte mici, șase brățări de aur, două cupe de aur
Un vas de cupru
O sticlă de aur forjat
Două cupe de aur, una forjată, una turnată
Un număr de pocale din teracota rosie
O ceașcă din electrum ( amestec de aur, argint și cupru )
Șase lame de cuțit de argint forjat ( despe care Schliemann credea că reprezintă bani )
Trei vase de argint cu piese din cupru topit
Mai multe cupe de argint și alte vase
Treisprezece capete de lance din cupru
Paisprezece topoare din cupru
Șapte pumnale din cupru
Alte artefacte din cupru, cu cheia de la peptar

Diadema mare din comoara lui Priam, intr-o expozitie moderna

Diadema "mică", intr-o expozitie relativ recentă

În anii 1871-1873 și 1878-1879, Schliemann a excavat un deal denumit Hissarlik în Imperiul Otoman, în apropierea orașului Chanak ( Çanakkale ), în nord-vestul Anatoliei.

Aici a descoperit ruinele unor orașe datate între Epoca Bronzului si Epoca Romană.

Schliemann a declarat că unul dintre aceste orașe ar fi Troia, iar această identificare a fost larg acceptată în acel moment.


Pe 27 mai 1873, Schliemann declara: "În excavarea acestui zid ce făcea parte din fostul palat al regelui Priam, am descoperit un artefact mare din cupru, cu o forma remarcabilă, care mi-a atras atenția. Mi-am dat seama că era aur în spatele artefactului. Pentru a feri comoara de lăcomia muncitorilor mei și pentru a o salva din punct de vedere arheologic, am luat imediat pauza de masă de la pranz. În timp ce oamenii mâncau și se odihneau, am scos tezaurul. Oricum, ar fi fost imposibil pentru mine fără ajutorul soției mele, care stătea cu mine si mă ajuta sa împachetez obiectele în șalul ei și să le transporte departe."


Povestea des repetată de către Schliemann, care spunea ca ar fi fost transportată comoara de către soția sa Sophie în șalul ei, s-a dovedit a fi falsă.

Heinrich Schliemann în tinerete,
arheolog si om de afaceri german
( 1822 – 1890 )

Schliemann a recunoscut mai tarziu că nu a spus adevarul, din cauză că la momentul descoperirii Sophie fusese de fapt la familia ei din Atena, după moartea tatălui ei.

Aparent, Schliemann ar fi dorit să facă cu artefactele din comoara lui Priam din Anatolia operatiuni de contrabandă.

Oficialii au fost aflat despre descoperirea comorii abia atunci când Sofia, soția arheologului, a făcut greșeala de a purta bijuteriile în public.

Sophia Schliemann ( născută Engastromenos )
poartă bijuterii excavate de către soțul ei, Heinrich Schliemann , în Hisarlik
( fotografie din 1874 ).

Oficialul otoman numit pentru a supraveghea excavarea, Amin Effendi, a fost arestat și primit pedeapsă cu închisoarea.


Guvernul otoman a retras permisiunea lui Schliemann de a săpa și l-a dat in judecata pentru cota sa din aur. Schliemann a plecat la Micene. Cu toate acestea, Societatea de Arheologie din Grecia a trimis un agent să-l monitorizeze.

Mai târziu, Schliemann a predat unele comori Imperiului Otoman, în schimbul permisiunii de a fi lăsat să săpe la Troia din nou.

Aceste artefacte sunt acum la Muzeul de Arheologie din Istanbul.

Restul comorii a fost achiziționată în anul 1881 de către Muzeul Regal din Berlin ( Königliche Museen ), în custodia căruia a rămas până în anul 1945, când a dispărut dintr-un buncăr de protecție de sub Grădina Zoologică din Berlin.

De fapt, comoara a fost trimisă în secret în Uniunea Sovietică de către Armata Roșie.

În timpul Războiului Rece, guvernul Uniunii Sovietice a negat orice implicare în privinta disparitiei artefactelor din comoara lui Priam.

Cu toate acestea, în septembrie 1993, comoara a fost expusă la Muzeul Puskin din Moscova.

Revenirea în Germania a artefactelor sustrase după război a fost statuată printr-un tratat, dar returnarea este blocată din ianuarie 2010, de opozitia unor directori de muzee din Rusia.

Acestia sunt de părere că păstrarea artefactelor reprezintă o compensație pentru distrugerea orașelor și jefuirea muzeelor din Rusia de către Germania în Al Doilea Război Mondial.

O lege federala din 1988, privind Obiectele de valoare culturale strămutate în URSS, obtinute în Al Doilea Război Mondial și situate pe teritoriul Federației Ruse, legalizeaza jefuirea artefactelor din Germania în calitate de compensații și ca metodă de a preveni autoritățile ruse să facă restituiri.

În ultimele două decenii au apărut și îndoieli cu privire la autenticitatea comorii, care și-au găsit expresia în articole și cărți.

vineri, 27 decembrie 2013

Comorile celor 11 corăbii spaniole scufundate la Fort Pierce

Familia de căutători de comori Schmitt din Florida a descoperit o comoară formată din artefacte de aur în valoare de peste 300.000 dolari, în timp ce efectuau scufundările lor obisnuite din weekend pe coasta Floridei, la Fort Pierce. Comoara este formată din șapte lanțuri de aur, trei monede de aur și un inel de aur si a fost descoperită la doar 140 de metri în larg.


"Am plâns ca un copil", descrie Hillary Schmitt, în vârstă de 20 de ani, sentimentul din momentul descoperirii. "L-am privit pe fratele meu Eric când a ajuns la barcă cu mâna plină de bijuterii. Când a iesit din apă si s-a urcat pe punte, buzunarul lui atârna greu, fiind plin de asemenea cu bijuterii din aur."


Chiar și pentru experimentata familie Schmitt, care căuta comori în mod profesional prin intermediul firmei lor de familie Booty Salvage, aceasta descoperire a fost suficientă pentru a-i entuziasma.


Cea mai mare descoperirea a acestora în trecut a fost tavă spaniolă din argint, in valoare de 40.000 dolari.

Se crede că bijuteriile provin de la epava uneia dintre cele 11 corabii spaniole care au fost scufundate de un uragan în anul 1715.


Conform documentelor de inventar pentru corăbiilor scufundate, se estimează că au fost descoperite până acum artefacte valorând 175 milioane dolari din totalul comorilor scufundate, in valoare 600 milioane dolari. Există 15 echipaje de căutatori care au autorizați pentru a face cercetari în zonă. Firma Booty Salvage a familiei Smith este doar una dintre acestea.

Luna trecută, alti cautatori de comori au descoperit în zonă 51 de monede de aur în valoare de 250.000 dolari.


"Aproape în fiecare zi sunt descoperite artefacte de la naufragiu, monede, muschete, ceramică. Este cu adevărat uimitor", au explicat cautatorii de comori.


Pentru a descoperi artefacte se foloseste un dispozitiv denumit Mailbox, care este conectat la ambarcatiunea cautătorilor si care suflă jeturi puternice, îndepărtand nisipul si scoțând la iveală comorile din adâncuri.

"A fost un hobby, dar acum se pare ca a devenit un stil de viață", concluzionează familia Schmitt, care este nerăbdatoare să plece din nou în căutare de comori.

marți, 17 decembrie 2013

Regimul juridic al comorilor descoperite în România: Ordonanţa Guvernului nr. 43/2000 actualizată

Articolul Art. 216 din Codul penal stabileste regimul juridic în privinta însuşirii bunului găsit:

Fapta de a nu preda în termen de 10 zile un bun găsit autorităţilor sau celui care l-a pierdut, sau de a dispune de acel bun ca de al său, se pedepseşte cu închisoare de la o lună la 3 luni sau cu amendă.
Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi însuşirea pe nedrept a unui bun mobil ce aparţine altuia, ajuns din eroare în posesia făptuitorului.

Insa in privinta comorilor si a altor obiecte de patrimoniu descoperite, se aplica si Ordonanţa Guvernului nr. 43/2000 privind protecţia patrimoniului arheologic şi declararea unor situri arheologice ca zone de interes naţional ( precum si alte acte legislative, pe care le puteti citi dand click AICI).



Mai jos gasiti textul modificat al OG 43/2000, cu modificările şi completările introduse prin Legea 378/2001, publicate în Monitorul Oficial nr. 394 din 18 iulie 2001, precum şi cu modificările şi completările introduse prin Legea 462/2003 publicată în Monitorul Oficial nr. 820 din 19 noiembrie 2003:


CAPITOLUL I
Dispoziţii generale


Art. 1. − Prezenta lege reglementează protejarea patrimoniului arheologic prin definirea regimului juridic general al descoperirilor şi al cercetării arheologice.
Art. 2. − În înţelesul prezentei legi:
a) regimul juridic general al descoperirilor şi al cercetării arheologice cuprinde ansamblul de măsuri ştiinţifice, juridice, administrative, financiar-fiscale şi tehnice menite să asigure prospectarea, identificarea, decopertarea, inventarierea, conservarea şi restaurarea, asigurarea pazei, întreţinerea şi punerea în valoare a bunurilor arheologice, precum şi a terenurilor în care se găsesc acestea, în vederea cercetării sau, după caz, clasării acestora ca bunuri culturale mobile sau ca monumente istorice;
b) Patrimoniul arheologic reprezintă ansamblul bunurilor arheologice care este format din:
(i) siturile arheologice clasate în Lista cuprinzând monumentele istorice situate suprateran, subteran sau subacvatic, ce cuprind vestigii arheologice: structuri, construcţii, grupuri de clădiri, precum şi terenurile cu potenţial arheologic reperat, definite conform legii;
(ii) bunurile mobile, obiectele sau urmele manifestărilor umane, împreună cu terenul în care acestea au fost descoperite;
c) prin cercetare arheologică se înţelege ansamblul de măsuri cu caracter ştiinţific şi tehnic menite să asigure prospectarea, identificarea, decopertarea prin săpături arheologice, investigarea, recoltarea, înregistrarea şi valorificarea ştiinţifică, a patrimoniului arheologic;
Cercetarea arheologică se realizează în condiţiile prezentei legi numai de către personalul de specialitate atestat şi înscris în Registrul arheologilor;
Evaluarea rezultatelor cercetării arheologice stă la baza stabilirii regimului juridic de protecţie a patrimoniului arheologic sau după caz, descărcării zonei de sarcină arheologică;
c1) prin cercetări arheologice sistematice se înţeleg cercetările de întindere şi durată executate conform unui proiect de cercetare multianual;
c2) prin cercetări arheologice de salvare se înţeleg cercetările arheologice întreprinse în zonele cu patrimoniu arheologic cunoscut şi cercetat, precum şi cele care sunt determinate de lucrările de restaurare parţială sau totală a monumentelor istorice, desfăşurate potrivit legislaţiei în vigoare privitoare la protejarea monumentelor istorice;
c3) prin cercetări arheologice preventive se înţeleg cercetările arheologice care sunt determinate de lucrările de construire, modificare, extindere sau reparare privind căi de comunicaţie, dotări tehnico-edilitare, inclusiv subterane şi subacvatice, excavări, exploatări de cariere, construcţia de reţele magistrale, amenajări pentru îmbunătăţiri funciare, reţele de telecomunicaţii, amplasarea de relee şi antene de telecomunicaţii, lucrări de cercetare şi de prospectare a terenurilor – foraje şi excavări –, necesare în vederea efectuării studiilor geotehnice, amplasarea balastierelor şi a sondelor de gaze şi petrol, precum şi alte lucrări care afectează suprafaţa solului în zonele cu patrimoniu arheologic reperat, indiferent dacă se execută în intravilanul sau extravilanul localităţilor şi indiferent de forma de proprietate a terenului;
d) prin descoperire arheologică se înţelege evidenţierea, prin intermediul săpăturilor arheologice, a vestigiilor, obiectelor şi urmelor manifestărilor umane, care constituie mărturii ale epocilor şi civilizaţiilor dispărute;
e) prin descoperire arheologică întâmplătoare se înţelege evidenţierea de bunuri de patrimoniu arheologic ca urmare a acţiunii factorilor naturali sau a acţiunilor umane, altele decât cercetarea arheologică atestată;
f) prin zonă de patrimoniu arheologic cunoscut şi cercetat se înţelege terenul în care, ca urmare a cercetării arheologice, au fost descoperite bunuri din categoria celor prevăzute la art. 2 lit. b);
g) prin sit arheologic declarat zonă de interes naţional se înţelege zona de interes arheologic prioritar care se instituie asupra teritoriului ce cuprinde siturile arheologice a căror cercetare ştiinţifică, protejare şi punere în valoare este de importanţă excepţională pentru istoria şi cultura naţională prin mărturiile materiale, bunurile mobile sau imobile, care fac parte sau sunt propuse să facă parte, din categoria “Tezaur al patrimoniului cultural naţional mobil” sau după caz în categoria monumentelor istorice aflate în Lista patrimoniului mondial.
Zonele de interes arheologic prioritar se instituie prin lege, în baza cercetării ştiinţifice de specialitate şi potrivit documentaţiilor specifice de urbanism sau, după caz, de amenajare a teritoriului; prima listă cuprinzând zonele de interes arheologic prioritar va fi elaborată în cel mult 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
La data intrării în vigoare a prezentei legi zonele de interes arheologic prioritar sunt cele cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezenta lege;
h) prin zonă cu patrimoniu arheologic reperat se înţelege terenul delimitat conform legii, în care urmează să se efectueze cercetări arheologice pe baza informaţiilor sau a studiilor ştiinţifice care atestă existenţa subterană sau subacvatică de bunuri de patrimoniu arheologic, susceptibile să facă parte din patrimoniul cultural naţional.
Până la finalizarea cercetării arheologice şi luarea măsurilor corespunzătoare de protecţie şi punere în valoare a descoperirilor arheologice, zonele de protecţie a siturilor arheologice sau istorice instituite conform legii, sunt totodată şi zone cu potenţial arheologic reperat;
i) prin zonă cu potenţial arheologic evidenţiat întâmplător se înţelege terenul, în care existenţa bunurilor de patrimoniu arheologic s-a evidenţiat în mod neprevăzut, ca urmare a:
(i) acţiunilor umane, altele decât cercetarea arheologică atestată, cum ar fi: lucrări de construcţii, lucrări de prospecţiuni geologice, inclusiv teledetecţie, lucrări agricole, precum şi alte tipuri de lucrări şi cercetări efectuate subteran sau subacvatic;
(ii) acţiunilor factorilor naturali, cum ar fi: seism, alunecări de teren, inundaţii, eroziunea solului şi altele;

Zona cu patrimoniu arheologic evidenţiat întâmplător se delimitează în jurul locului descoperirii arheologice întâmplătoare pe toată suprafaţa terenului care asigură protejarea necesară cercetării arheologice.
(2) Cercetările arheologice preventive şi de salvare sunt parte componentă a strategiilor de dezvoltare durabilă, economico-socială, turistică, urbanistică şi de amenajare a teritoriului, la nivel naţional şi local.


CAPITOLUL II
Protejarea patrimoniului arheologic

Art. 3. − (1) Statul garantează şi asigură protejarea patrimoniului arheologic în condiţiile stabilite prin prezenta lege.
(2) Ministerul Culturii şi Cultelor este autoritatea administraţiei publice centrale de specialitate care răspunde de elaborarea strategiilor şi normelor specifice de cercetare în vederea protejării patrimoniului arheologic şi care urmăreşte aplicarea acestora.
(3) Autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate, instituţiile de specialitate subordonate acestora şi autorităţile administraţiei publice locale colaborează şi răspund, conform legii, de activitatea de protejare a patrimoniului arheologic.
Art. 4. − (1) Bunurile de patrimoniu arheologic sunt parte integrantă a patrimoniului cultural naţional şi pot fi clasate şi protejate ca bunuri de patrimoniu cultural naţional mobil sau ca monumente istorice, conform legii.
(2) Descoperirile de vestigii arheologice sau de bunuri mobile din categoria celor care fac obiectul clasării în patrimoniul cultural naţional mobil, realizate ca urmare a cercetărilor arheologice, se anunţă de către titularul autorizaţiei de cercetare Direcţiilor pentru cultură, culte şi patrimoniu cultural judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în conformitate cu Regulamentul săpăturilor arheologice.
(3) Descoperirile arheologice întâmplătoare se anunţă în termen de cel mult 72 de ore, primarului localităţii de către persoana descoperitoare, proprietarul ori titularul dreptului de administrare a terenului în cauză.
Art. 5. − (1) Prin protejarea bunurilor şi terenurilor de patrimoniu arheologic din zonele definite la art. 2 lit. h) şi i) se înţelege adoptarea măsurilor ştiinţifice, administrative şi tehnice care urmăresc păstrarea vestigiilor descoperite întâmplător sau ca urmare a cercetării arheologice până la clasarea bunurilor respective sau până la finalizarea cercetării arheologice, prin instituirea de obligaţii în sarcina proprietarilor, administratorilor sau titularilor de alte drepturi reale asupra terenurilor care conţin sau au conţinut bunurile de patrimoniu arheologic respective, precum şi prin reglementarea sau interzicerea oricăror activităţi umane, inclusiv a celor autorizate anterior.
(1)1 Descărcarea de sarcină arheologică este procedura prin care se confirmă că un teren în care a fost evidenţiat patrimoniu arheologic poate fi redat activităţilor umane curente.
(2) “Certificatul de descărcare de sarcină arheologică” reprezintă actul administrativ, emis în condiţiile prezentei legi, prin care se anulează regimul de protecţie instituit anterior asupra terenului în care a fost evidenţiat patrimoniul arheologic.
(3) Regimul de protecţie al zonelor cu potenţial arheologic cunoscut şi cercetat, este reglementat de legislaţia în vigoare privitoare la protejarea monumentelor istorice şi a bunurilor mobile care fac parte din patrimoniul cultural naţional.
(31) Certificatul de descărcare de sarcină arheologică este emis de Ministerul Culturii şi Cultelor, în urma consultării Comisiei Naţionale de Arheologie.
(32) Prin derogare de la prevederile alin. (31), în cazul cercetărilor arheologice preventive necesitate de construcţia de locuinţe private, certificatul de descărcare de sarcină arheologică este emis de serviciile
desconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, cu obligaţia acestora de a înştiinţa direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor.
(4) Zonele de patrimoniu arheologic reperat, delimitate şi instituite conform legii, beneficiază de protecţia instituită pentru zonele protejate, precum şi de măsurile specifice de protecţie prevăzute de prezenta ordonanţă.
(5) În cazul zonelor cu patrimoniu arheologic evidenţiat întâmplător delimitate conform prevederilorart. 2 lit. i) se instituie, din momentul descoperirii de bunuri arheologice, pentru o perioadă ce nu poate depăşi 12 luni, regimul de protecţie pentru bunurile arheologice şi zonele cu potenţial arheologic în vederea cercetării şi stabilirii regimului de protejare.
(6) Cercetările arheologice se efectuează numai pe baza autorizaţiei emise de Ministerul Culturii şi Cultelor şi în conformitate cu aceasta, în condiţiile prezentei ordonanţe.
(61) Persoanele fizice şi juridice care deţin şi/sau comercializează detectoare de metale sunt obligate să obţină, în prealabil, autorizaţia inspectoratului de poliţie al judeţului respectiv, a Direcţiei Generale de Poliţie a municipiului Bucureşti, în a căror rază teritorială îşi au domiciliul sau, după caz, sediul, şi să se înregistreze la aceste autorităţi.
(62) Prevederile alin. (61) nu se aplică unităţilor şi formaţiunilor Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Protecţie şi Pază.
(63) În vederea deţinerii detectoarelor de metale de către personalul de specialitate atestat şi înscris în Registrul arheologilor, acesta are obligaţia ca, înainte de a obţine autorizaţia prevăzută la alin. (61), să obţină avizul prealabil emis de Ministerul Culturii şi Cultelor.
(7) Accesul cu detectoare de metale şi utilizarea lor în situri arheologice, în zonele de interes arheologic prioritar şi în zonele cu patrimoniu arheologic reperat sunt permise numai pe baza autorizării prealabile emise de Ministerul Culturii şi Cultelor.
(8) Până la descărcarea de sarcină arheologică terenul care face obiectul cercetării este protejat ca sit arheologic, conform legii.
(9) Autorizarea lucrărilor de construire sau desfiinţare din zonele cu patrimoniu arheologic reperat se aprobă numai pe baza şi în conformitate cu avizul Ministerului Culturii şi Cultelor şi Cultelor.
(10) În cazul zonelor cu patrimoniu arheologic evidenţiat întâmplător, în condiţiile prevederilor alin. (5), până la descărcarea de sarcină arheologică, autorizarea de construire se suspendă sau, după caz, primarul localităţii dispune întreruperea oricărei alte activităţi, în conformitate cu avizul Direcţiilor pentru cultură, culte şi patrimoniu cultural judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi se instituie regimul de supraveghere sau săpătură arheologică.
Art. 51 – (1) Pentru efectuarea săpăturilor impuse de cercetările arheologice se foloseşte şi personal necalificat angajat prin convenţie încheiată între instituţia angajatoare şi lucrători, în condiţiile prezentei legi;
(2) Convenţiile prevăzute la alin (1) se pot încheia pentru o durată de cel mult 180 de zile, pentru desfăşurarea unor activităţi sezoniere cu program de lucru prelungit; condiţiile şi metodologia încheierii acestor convenţii se stabilesc prin ordin al ministrului culturii şi cultelor publicat în Monitorul Oficial al României partea I-a, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(3) Instituţiile organizatoare pot folosi şi alţi specialişti pentru efectuarea de cercetări, studii sau alte lucrări care îşi vor desfăşura activitatea pe bază de contract încheiat în condiţiile Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe; contractul va conţine clauze cu privire la termenul de predare a raportului de săpătură precum şi la cesionarea dreptului de autor asupra rezultatelor ştiinţifice ale cercetării, studiului sau lucrării efectuate.
(4) Contravaloarea serviciilor şi activităţilor prestate potrivit alin. (1) şi (3) se stabileşte prin negociere directă între părţi; pentru aceasta se calculează impozitul şi contribuţia la asigurările de sănătate potrivit legii.
Art. 6. – În cazul lucrărilor prevăzute la art. 2 lit. c3), persoanele fizice sau juridice, de drept public sau privat, precum şi ordonatorii principali de credite ai autorităţilor şi instituţiilor publice au obligaţia să finanţeze:
a) stabilirea, prin studiul de fezabilitate al investiţiei şi prin proiectul tehnic, a măsurilor ce urmează să fie detaliate şi a necesarului de fonduri pentru cercetarea preventivă sau de salvare, după caz, şi protejarea
patrimoniului arheologic sau, după caz, descărcarea de sarcină arheologică a zonei afectate de lucrări şi aplicarea acestor măsuri;
b) activitatea de supraveghere arheologică, pe întreaga durată a lucrărilor, având drept scop protejarea patrimoniului arheologic şi a descoperirilor arheologice întâmplătoare;
c) orice modificări ale proiectului, necesare pentru protejarea descoperirilor arheologice.
Art. 7. − (1) Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie, oficiile din subordinea sa şi, după caz, oficiile de cadastru agricol şi organizarea teritoriului agricol au obligaţia să includă zonele de patrimoniu arheologic reperat, pe baza listei cuprinzând zonele de patrimoniu arheologic reperat, în planurile cadastrale şi în hărţile topografice; lista acestor zone se preia de la Direcţiile pentru cultură, culte şi patrimoniu cultural judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(2) Zonele cu patrimoniu arheologic reperat se includ în cadastrul de specialitate al zonelor protejate, naturale şi construite.
Art. 8. − (1) Proprietarii, titularii dreptului de administrare sau titularii de alte drepturi reale asupra terenurilor în care se află situri arheologice şi celor pe care au fost instituite zone cu patrimoniu arheologic reperat au obligaţia de a permite accesul personalului autorizat, în condiţiile prezentei legi, în vederea cercetării arheologice şi protejării patrimoniului arheologic, precum şi asigurării măsurilor de protecţie şi de pază a bunurilor de patrimoniu.
(2) Proprietarii sau arendaşii de terenuri, persoane fizice sau juridice de drept privat, sunt îndreptăţiţi la plata unor despăgubiri pentru veniturile agricole nerealizate pe terenurile care fac obiectul săpăturilor arheologice pentru perioada în care se desfăşoară acestea, în cuantumurile şi condiţiile stabilite prin metodologia aprobată prin hotărâre a Guvernului.
(3) Despăgubirea pentru venitul agricol nerealizat se plăteşte persoanei îndreptăţite, de către finanţatorul săpăturii arheologice, în termen de 60 de zile de la data începerii cercetării.
(4) Aducerea terenului la condiţia iniţială stă în sarcina finanţatorului cercetării arheologice.
Art. 8.1 – Bunurile mobile rezultate în urma descoperirilor arheologice întâmplătoare vor fi predate de către descoperitor în termen de maximum 72 de ore Direcţiilor pentru cultură, culte şi patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
Art. 9. − Proprietarii terenurilor sunt scutiţi de plata impozitului pe terenul agricol pentru suprafeţele afectate de cercetările arheologice, pe întreaga durată a efectuării acestora.


CAPITOLUL III
Instituţii şi organisme de specialitate cu atribuţii
în domeniul protejării patrimoniului arheologic

Art. 10. − În domeniul protejării patrimoniului arheologic, Ministerul Culturii şi Cultelor îndeplineşte direct sau prin instituţiile sale subordonate, următoarele atribuţii:
a) aplicarea strategiei naţionale, elaborarea normelor şi metodologiilor specifice şi urmăreşte respectarea prevederilor legale din domeniu;
b) asigură îndeplinirea angajamentelor referitoare la protecţia patrimoniului arheologic la care România este parte, asumate prin convenţiile internaţionale referitoare la protecţia patrimoniului arheologic la care România este parte;
c) reprezintă statul în relaţia cu proprietarii imobilelor, terenurilor sau ai construcţiilor din zonele cu patrimoniu arheologic şi din zonele în care se evidenţiază descoperiri arheologice;
d) eliberează autorizaţia de săpătură arheologică, prin direcţia sa de specialitate, în urma consultării Comisiei Naţionale de Arheologie;
e) instituie şi urmăreşte respectarea Regulamentul săpăturilor arheologice;
f) instituie şi actualizează lista zonelor de patrimoniu arheologic reperat, elaborează şi urmăreşte aplicarea metodologiei de avizare a lucrărilor din aceste zone;
f1) elaborează metodologia de planificare, executare şi control privind săpăturile preventive şi de salvare care se aprobă prin ordin al ministrului culturii şi cultelor;
g) administrează baza de date care alcătuieşte Repertoriul Arheologic Naţional;
h) instituie Registrul Arheologilor şi asigură actualizarea sa;
i) finanţează sau cofinanţează, împreună cu autorităţile şi instituţiile publice, cu persoanele fizice sau juridice de drept privat interesate, cercetarea patrimoniului arheologic;
j) asigură editarea şi publicarea anuală, de către Comisia Naţională de Arheologie, a Cronicii cercetărilor arheologice, precum şi a altor publicaţii de specialitate;
k) organizează şi finanţează, anual, sesiunea naţională de rapoarte arheologice.
Art. 11. − Direcţiile pentru cultură, culte şi patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, îndeplinesc, în domeniul protejării patrimoniului arheologic, următoarele atribuţii:
a) urmăresc respectarea autorizaţiei de săpătură arheologică şi a Regulamentului săpăturilor arheologice în unitatea administrativ-teritorială de competenţă;
b) avizează, pe baza referatelor de specialitate, lucrările ce urmează a fi efectuate în zonele cu patrimoniu arheologic evidenţiat întâmplător;
c) asigură supravegherea de specialitate a lucrărilor la care au fost consemnate descoperiri arheologice întâmplătore, declanşând, după caz, procedurile de clasare prevăzute de lege;
d) emit Certificatul de descărcare de sarcină arheologică, în cazul cercetărilor arheologice preventive necesitate de construcţia de locuinţe private, conform prevederilor prezentei ordonanţe;
e) anunţă poliţia şi jandarmeria cu privire la fiecare descoperire întâmplătoare, aşa cum este ea definită în prezenta ordonanţă, în vederea organizării pazei şi/sau a supravegherii zonei respective.
Art. 12. − (1) Se reorganizează Comisia Naţională de Arheologie, ca organism ştiinţific de specialitate, fără personalitate juridică, cu rol consultativ în domeniul patrimoniului arheologic, pe lângă Ministerul Culturii şi Cultelor. Comisia Naţională de Arheologie funcţionează sub autoritatea ştiinţifică a Academiei Române.
(2) Comisia Naţională de Arheologie este formată din specialişti în domeniu, care îşi desfăşoară activitatea în institutele de profil arheologic, muzee, precum şi în alte instituţii.
(3) Comisia Naţională de Arheologie elaborează strategiile, avizează programele naţionale de cercetare, metodologiile, normativele şi reglementările tehnico-ştiinţifice din domeniul cercetării arheologice.
(4) Comisia Naţională de Arheologie are 21 de membri şi funcţionează în conformitate cu regulamentul său de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(5) Funcţionarea Comisiei Naţionale de Arheologie este asigurată de Ministerul Culturii şi Cultelor.
(6) Directorul Direcţiei Arheologie din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor este de drept secretarul Comisiei Naţionale de Arheologie.
Art. 13. − (1) Componenţa nominală a Comisiei Naţionale de Arheologie este aprobată prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, dintre specialiştii în domeniu, propuşi în conformitate cu prezentul articol. Membrii Comisiei Naţionale de Arheologie au un mandat de 4 ani care poate fi reînnoit consecutiv o singură dată.
(2) Membrii Comisiei Naţionale de Arheologie sunt propuşi, conform metodologiei stabilite prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, de către:
a) Comisia Naţională de Arheologie;
b) Academia Română, prin institutele sale de specialitate;
c) facultăţile şi institutele de cercetare de specialitate din domeniul învăţământului;
d) Ministerul Culturii şi Cultelor;
e) muzeele şi asociaţiile profesionale în domeniu,

(3) Preşedintele Comisiei Naţionale de Arheologie este propus ministrului culturii şi cultelor de către membrii acesteia prin vot secret şi are, la data alegerii sale, un mandat de 4 ani.
Art. 14. − Comisia Naţională de Arheologie are următoarele atribuţii:
a) elaborează strategia naţională în domeniul cercetării arheologice;
b) avizează planul anual al cercetărilor arheologice din România;
c) avizează normele şi metodologiile din domeniul cercetării arheologice;
d) elaborează şi actualizează Regulamentul săpăturilor arheologice;
e) analizează solicitările cu privire la eliberarea autorizaţiilor de săpături arheologice, indiferent de sursa lor de finanţare.
f) propune clasarea siturilor arheologice;
g) stabileşte criteriile şi avizează atestarea specialiştilor şi experţilor din domeniul cercetării arheologice, înscrişi în Registrul arheologilor;
h) avizează documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului care cuprind situri arheologice sau zone cu patrimoniu arheologic reperat;
i) avizează studiile de fundamentare pentru definirea, instituirea şi delimitarea zonelor protejate care cuprind patrimoniul arheologic;
j) formulează priorităţile cercetării arheologice în vederea alocării sumelor necesare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor;
k) propune Ministerului Culturii şi Cultelor sau autorităţilor administraţiei publice locale achiziţionarea de terenuri cu bunuri de patrimoniu arheologic;
l) analizează contestaţiile din domeniul său de competenţă;
m) avizează programele de pregătire a specialiştilor şi planurile de specializare în domeniul cercetării arheologice;
n) reprezintă România în cadrul organismelor internaţionale de specialitate similare;
o) avizează planul cercetărilor arheologice efectuate de misiunile arheologice române pe teritoriul altor state, precum şi protocoalele de colaborare cu parteneri străini privind cercetări arheologice din România.
o1) propune actualizarea Listei cuprinzând siturile arheologice de interes prioritar;
p) propune actualizarea listei siturilor de interes arheologic prioritar;
q) îndeplineşte şi alte atribuţii din domeniu, în condiţiile legii.
Art.15. − (1) Se instituie Repertoriul Arheologic Naţional, administrat de Ministerul Culturii şi Cultelor, potrivit regulamentului aprobat prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) Repertoriul Arheologic Naţional cuprinde, date ştiinţifice, cartografice, topografice, imagini şi planuri, precum şi orice alte informaţii privitoare la:
a) zonele cu potenţial arheologic cunoscut şi cercetat, zonele cu potenţial arheologic cunoscut şi necercetat, precum şi zonele al căror potenţial arheologic devine cunoscut întâmplător sau ca urmare a cercetărilor arheologice preventive sau de salvare;
b) monumentele, ansamblurile şi siturile istorice în care s-au efectuat sau sunt în curs de desfăşurare cercetări arheologice;
c) Informaţii ştiinţifice privind bunurile mobile descoperite în zonele sau la monumentele istorice prevăzute la lit. a) şi b).
Art. 16. − Înscrierea monumentelor, ansamblurilor şi siturilor arheologice în Repertoriul arheologic naţional se face în două grupe, A şi B, corespunzător grupei în care acestea au fost clasate în Lista cuprinzând monumentele istorice.



CAPITOLUL IV
Atribuţiile autorităţiilor administraţiei publice locale
în domeniul patromoniului arheologic

Art. 17. – În vederea protejării patrimoniului arheologic şi a respectării prevederilor legale în acest domeniu, autorităţile administraţiei publice locale au următoarele atribuţii:
a) cooperează cu organismele şi instituţiile publice cu responsabilităţi în domeniul protejării patrimoniului arheologic pentru punerea în aplicare şi respectarea măsurilor şi deciziilor acestora;
b) asigură protejarea patrimoniului arheologic şi a descoperirilor arheologice întâmplătoare aflate în domeniul public sau privat al unităţilor administrativ-teritoriale respective, alocând resurse financiare în acest scop;
c) pot colabora cu persoane fizice sau juridice de drept public ori privat pentru finanţarea cercetării şi punerea în valoare a descoperirilor arheologice;
d) finanţează cercetarea arheologică în vederea descărcării de sarcină arheologică a terenurilor pe care se efectuează lucrări publice pentru care sunt ordonatori principali de credit, prevăzând distinct sumele necesare în acest scop, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe;
e) cuprind în programele de dezvoltare economico-socială şi urbanistică, respectiv, de amenajare a teritoriului, obiective specifice privind protejarea patrimoniului arheologic;
e1) aprobă documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, în conformitate cu avizele de specialitate ale Ministerului Culturii şi Cultelor şi elaborează sau modifică astfel de documentaţii în scopul stabilirii de măsuri de protejare a patrimoniului arheologic evidenţiat întâmplător sau ca urmare a cercetărilor arheologice preventive şi de salvare, potrivit legii;
f) colaborează cu Direcţiile pentru cultură, culte şi patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, transmiţând acestora informaţii actualizate cu privire la cererile de autorizare de construire în zonele de patrimoniu arheologic reperat;
g) precizează în certificatul de urbanism regimul imobilelor aflate în zone cu patrimoniu arheologic reperat;
h) iau măsurile administrative corespunzătoare şi notifică proprietarilor şi titularilor de drepturi reale asupra imobilelor obligaţiile ce le revin pentru prevenirea degradării descoperirilor arheologice întâmplătore.
Art. 18. – În domeniul protejării patrimoniului arheologic aflat în teritoriul său administrativ de competenţă, primarul are următoarele atribuţii specifice:
a) dispune suspendarea autorizaţiei de construire şi oprirea oricăror lucrări de construire sau desfiinţare de construcţii în situaţia descoperirii de vestigii arheologice sau de alte bunuri pentru care s-a declanşat procedura de clasare; anunţă în cel mai scurt timp Direcţiile pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional, şi organizează paza descoperirilor arheologice întâmplătoare;
b) eliberează autorizaţia de construire sau de desfiinţare, numai pe baza şi în conformitate cu prevederile avizului Ministerului Culturii şi Cultelor, pentru lucrările din zonele cu patrimoniu arheologic reperat, precum şi pentru lucrările din zonele cu patrimoniu arheologic evidenţiat întâmplător;
c) asigură paza şi protecţia descoperirilor arheologice aflate în proprietate publică, semnalând de urgenţă Direcţiei judeţene pentru cultură, culte şi patrimoniu cultural naţional, orice nerespectare a legii.


CAPITOLUL V
Zone de interes arheologic prioritar

Art. 19. – (1) Dezvoltarea durabilă a zonelor de interes arheologic prioritar este obiectiv de interes naţional; protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului arheologic din aceste zone este, în condiţiile legii, cauză de utilitate publică.
(2) Finanţarea cercetării arheologice, a conservării, a restaurării şi a punerii în valoare a siturilor din zonele de interes arheologic prioritar se face de la bugetul de stat prin bugetul alocat Ministerului Culturii şi Cultelor.
(3) Cheltuielile necesare în vederea cercetărilor arheologice, conservării, restaurării şi punerii în valoare a siturilor din zonele de interes arheologic prioritar se pot asigura, prin cofinanţare, în condiţiile legii, din bugetele autorităţilor administraţiei publice locale pe al căror teritoriu se află aceste situri.
Art.20. – (1) Autorităţile administraţiei publice locale pe al căror teritoriu se găsesc zone de interes arheologic prioritar au obligaţia de a prevedea măsuri administrative şi tehnice pentru protejarea patrimoniului arheologic şi punerea sa în valoare prin integrarea acestuia în planurile de dezvoltare economică, socială şi teritorială a localităţilor.
(2) Autorităţile prevăzute la alin.(1) au obligaţia să prevadă în bugetele proprii fondurile necesare pentru:
a) elaborarea şi, după caz, modificarea documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului, în vederea protejării şi punerii în valoare a patrimoniului arheologic;
b) elaborarea reglementărilor speciale de protecţie în zonă;
c) marcarea limitelor zonei de interes arheologic prioritar şi informarea publicului cu privire la regimul special de protecţie a zonei.
(3) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi elaborarea documentaţiilor prevăzute la alin.(2), autorităţile administraţiei publice locale pot beneficia de transferuri cu destinaţie specială din bugetul de stat, în condiţiile legii, precum şi de cofinanţare de la bugetul ministerelor implicate.
(4) Avizarea documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului pentru zonele de interes arheologic prioritar se face de către Ministerul Culturii şi Cultelor ;i de c[tre Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
Art. 21. – La propunerea Ministerului de Interne, Ministerului Culturii şi Cultelor şi a Ministerului Administraţiei Publice, Guvernul va aproba metodologia de organizare şi pregătire a pazei speciale a siturilor de interes arheologic prioritar precum şi modul de finanţare a acestor măsuri.
Art. 22. – (1) Proprietarii, titularii dreptului de administrare şi ai altor drepturi reale asupra imobilelor din siturile arheologice din zonele de interes arheologic prioritar au obligaţia de a permite accesul personalului autorizat de către Ministerul Culturii şi Cultelor în vederea cercetării arheologice şi protejării patrimoniului arheologic şi de a asigura măsurile de protecţie şi de pază a bunurilor de patrimoniu arheologic, conform legii.
(2) Ca urmare a protecţiei speciale a siturilor arheologice înscrise în Repertoriul arheologic naţional, în condiţiile reglementărilor art. 20, proprietarii sau arendaşii, persoane fizice ori juridice de drept privat, sunt îndreptăţiţi la plata unor despăgubiri pentru veniturile agricole nerealizate pentru terenurile care fac obiectul săpăturilor arheologice pentru perioada în care se desfăşoară acestea, în cuantumurile şi în condiţiile stabilite prin metodologia aprobată prin hotărâre a Guvernului.
(3) Despăgubirea pentru venitul agricol nerealizat se plăteşte persoanei îndreptăţite de către finanţatorul săpăturii arheologice, în termen de 60 de zile de la data începerii cercetării arheologice.




CAPITOLUL VI
Infracţiuni şi contravenţii

Art. 23. – Încălcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage, după caz, răspunderea civilă, administrativă, materială, disciplinară, contravenţională sau penală.
Art. 231. – Efectuarea oricăror lucrări care pot afecta siturile arheologice, înaintea obţinerii Certificatului de descărcare de sarcină arheologică, se consideră distrugere a monumentelor istorice şi se pedepseşte potrivit prevederilor legii penale.
Art. 232. – (1) Accesul cu detectoare de metale şi utilizarea lor în zonele cu patrimoniu arheologic reperat, fără autorizarea prealabilă prevăzută la art. 5 alin. (7), constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani şi confiscarea detectoarelor.
(2) Tentativa se pedepseşte.
Art. 233. – (1) Comercializarea detectoarelor de metale fără autorizaţia prevăzută la art. 5 alin. (61) constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la 1 la 5 ani şi confiscarea detectoarelor.
(2) Tentativa se pedepseşte.
Art. 24. – (1) Constituie contravenţii următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) desfăşurarea, fără autorizaţia emisă în condiţiile prezentei ordonanţe, de cercetări arheologice, precum şi a oricăror alte activităţi care afectează integritatea sau pun în pericol conservarea patrimoniului arheologic, cu amendă de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei;
b) neanunţarea descoperirilor arheologice prevăzute la art. 4 alin. (2) de către titularul autorizaţiei de cercetare, cu amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei;
c) neanunţarea, în termenul stabilit de ordonanţă, a descoperirilor de către persoanele prevăzute la art. 4 alin. (3) pentru descoperiri arheologice întâmplătoare, cu amendă de la 20.000.000 lei vechi la 500.000.000 lei vechi şi confiscarea bunurilor descoperite; neanunţarea descoperirilor arheologice prilejuite de lucrările de construire sau de desfiinţare constituie circumstanţă agravantă;
d) încălcarea prevederilor art. 6 lit. a) şi b), cu amendă de la 250.000.000 lei la 750.000.000 lei;
e) nerespectarea avizului Ministerului Culturii şi Cultelor sau emiterea autorizării de construire în absenţa acestui aviz pentru lucrările de construire sau de desfiinţare din zonele cu patrimoniu arheologic reperat, cu amendă de la 50.000.000 lei la 250.000.000 lei;
f) neîndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art. 11 lit. a) şi c), cu amendă de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei;
g) deţinerea de detectoare de metale fără autorizaţia prevăzută la art. 5 alin. (61), cu amendă de la 150.000.000 lei la 500.000.000 lei şi confiscarea detectoarelor;
h) deţinerea de detectoare de metale fără avizul prevăzut la art. 5 alin.(63), cu amendă de la 150.000.000 lei la 500.000.000 lei şi confiscarea detectoarelor;
i) încălcarea prevederilor art. 8 alin. (1) şi ale art. 22 alin. (1), cu amendă de la 50.000.000 lei la 250.000.000 lei.
(2) Cuantumul amenzilor prevăzute la alin. (1) se actualizează prin hotărâre a Guvernului.
Art. 25. – (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se face, după caz, de către:
a) specialiştii Direcţiilor judeţene pentru cultură, culte şi patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
b) împuterniciţii Ministerului Culturii şi Cultelor;
c) inspectorii teritoriali ai Inspecţiei de Stat în Construcţii, Lucrări Publice, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului;
d) organele de poliţie care au şi obligaţia de a da curs oricăror solicitări în exercitarea atribuţiilor personalului prevăzut la lit. a)-c).
(2) Contravenţiile prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. a), b) şi i) se constată, iar sancţiunea se aplică de către specialiştii direcţiilor pentru cultură, culte şi patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, de către primar, respectiv primarul general al capitalei sau de preşedintele consiliului judeţean, precum şi de către împuterniciţii acestora.
Art.26. – Contravenţiilor prevăzute la art. 24 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28 şi 29.
Art. 27. – (1) Desfiinţarea, distrugerea parţială sau degradarea siturilor arheologice care sunt monumente istorice se sancţionează conform legii penale.
(2) În cazul degradării acestora se aplică şi măsura corelativă a obligării făptuitorului la refacerea părţilor de construcţie degradate, pe baza avizului organismelor de specialitate prevăzute în prezenta lege.

Art. II. – (1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Culturii şi Cultelor, Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Economiei şi Comerţului emit, în comun, norme tehnice privind deţinerea şi comercializarea detectoarelor de metale.
(2) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, ministrul culturii şi cultelor aprobă, prin ordin, regulamentul de organizare şi funcţionare al Comisiei Naţionale de Arheologie.
Art.III.- Ordonanţa Guvernului nr.43/2000 privind protecţia patrimoniului arheologic şi declararea unor situri arheologice ca zone de interes naţional, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.378/2001, cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

sâmbătă, 14 decembrie 2013

Comoara bunicii

O colecție de bijuterii uimitoare, care rămăsese uitată timp de 70 de ani într-o cutie îmbrăcată în piele de crocodil, a adus zeci de mii de lire sterline descoperitorului.

Cutia a rămas nedeschisă timp de șapte decenii, într-o casă din nordul îndepărtat al Scoției, pentru că proprietarul nu avea cheia și a presupus că de fapt cutia conținea doar documente de familie vechi, lipsite de valoare, ca și celelate zeci de cutii din casă.

Dar la un moment proprietarul a decis să arunce mai multe cutii si obiecte vechi, printre care si cutia în cauză, nu înainte însă de a o deschide forțat. A rămas surprins când a descoperit în interiorul acesteia cercei cu diamante, inele și coliere, smaralde și alte bijuterii, o adevărată comoară ce aparținuse cândva bunicii sale.

Cele 22 de piese prețioase au fost vândute la o licitație cu peste 60.000 de lire sterline.


Printre bijuterii erau de cercei cu diamant de aproximativ șapte carate, estimați la 20.000 de lire, precum si un colier indian din secolul al XIX-lea, dar un pandantiv Vishnu (Vishnupada), estimat la 3000 lire sterline.



A fost găsit și un medalion broșa francez reprezentând pe Flora, zeița florilor, estimat la 1000 de lire sterline, precum si multe bijuterii cu perle naturale, coliere cu diamante și broșe .






Descoperitorul a declarat: "Sunt toate elementele unui basm - un cufăr închis, o cheie care lipsește și o comoara ascunsă. Erau o multime de cutii cu documente si am crezut că și aceasta este una similară. Dar când am văzut bijuteriile, a fost un adevărat moment de basm pentru mine."

Bunica descoperitorului a fost austriacă, ceea ce explică prezența unor piese continentale din colecție, iar bunicul său a fost un ofițer scoțian în Highland Light Infantry. Cei doi s-au întâlnit în Elveția, s-au căsătorit și mai târziu au călătorit în diverse țări, stabilindu-se în final în țara natală a bunicului descoperitorului.

joi, 5 decembrie 2013

"Limba noastră-i o comoară"

Limba noastră-i o comoară
În adâncuri înfundată
Un şirag de piatră rară
Pe moşie revărsată.
Limba noastră-i foc ce arde
Într-un neam, ce fără veste
S-a trezit din somn de moarte
Ca viteazul din poveste.
Limba noastră-i numai cântec,
Doina dorurilor noastre,
Roi de fulgere, ce spintec
Nouri negri, zări albastre.

(Fragment din poezia "Limba noastră" de Alexei Mateevici, unul din cei mai reprezentativi scriitori români născuți la Chișinău, în Basarabia, actualmente Republica Moldova).


Curtea Constitutionala a Republicii Moldova a decis joi ca limba română să devină limba oficială.

Potrivit deciziei CC a Republicii Moldova, limba romana este limba de stat a R.Moldova, deoarece acesta este termenul precizat in Declaratia de Independenta a tarii. Decizia a fost anuntata in jurul orei 16.00 de catre presedintele CC, Alexandru Tanase. Decizia va intra in vigoare dupa publicarea in Monitorul Oficial.

Joi, 5 decembrie, Curtea Constitutionala a examinat doua sesizari privind interpretarea art. 13 din Constitutie privind limba oficiala a republicii, care au fost conexate intr-un singur dosar la initiativa Curtii.

Una dintre sesizari a fost inaintata de deputata partidului Liberal Ana Gutu, care a apelat la Inalta Curte pentru interpretarea articolului 13 din Legea Suprema, solicitand verificarea posibilitatii de echivalare a sintagmei "limba moldoveneasca, functionand pe baza grafiei latine" cu expresia "limba romana".

Gutu a cerut sa se constate caracterul stiintific nul al articolului. Sesizarea a fost depusa la CC pe 26 martie si a fost judecata astazi.

"Decizia este definitiva, nu poate fi supusa niciunei cai de atac, intra in vigoare la data adoptarii si se publica in Monitorul Oficial", a subliniat Alexandru Tanase, presedintele Curtii Constitutionale a Republicii Moldova.

marți, 3 decembrie 2013

Filmul documentar "Tracii, Istorie ascunsa" este acum online

Daniel Roxin a lansat pe Youtube filmul său documentar "Tracii, istorie ascunsă".


Pe siteul său, realizatorul a declarat: "Istoria antică a Europei ar trebui rescrisă! Înainte ca Roma să ia ființă, înainte ca Grecia să înflorească, neamurile traco-geto-dacice au stăpânit teritorii vaste din continentul european și și-au lăsat amprenta asupra întregii sale istorii. În călătoria pe care v-o propunem către trecutul îndepărtat al Europei vi se va prezenta o nouă perspectivă asupra istoriei antice. Multe dintre lucrurile pe care le credeați deja bine stabilite vor fi zdruncinate. Fapte și evenimente puțin cunoscute vor veni să redefinească istoria... Probele materiale și izvoarele istorice dovedesc că tracii aveau o cultură avansată și că erau creatori rafinați de artă, că lumea greacă a fost puternic influențată de cea tracă, grecii preluând de la traci tradiții și zeități. În același timp, incursiunea în spațiul antic traco-geto-dacic vă va aduce în prim plan uimitoare comori antice din aur și argint și personalitățile remarcabile ale unor eroi care au rămas adânc întipăriți în memoria umanității. Nu în ultimul rând, veți descoperi că traco-geto-dacii au ajuns la conducerea Imperiul Roman, un lucru menționat clar și dincolo de orice discuție de chiar izvoarele antice latine. Desigur, odată cu vizionarea acestui film, întrebările de genul: "De ce nu găsim aceste informații în cărțile noastre de istorie?" sau "Cine vrea să ne fure istoria?" vor deveni mai acute și vor pretinde cu mult mai multă forță un răspuns de la autoritățile politice și științifice românești. Ideea este că redescoperirea adevăratei noastre istorii e un proces accelerat pe care nu îl mai poate opri nimic. Indiferent de forțele care se opun, adevărul despre fabuloasa noastră istorie iese cu iuțeală la lumină. Iar acest lucru are darul de a ne face mai uniți și mai puternici... Așadar, Omule Bun, te invit să urmărești acest film făcut cu credința că neamul nostru se poate trezi din somnul cel de moarte. Bucură-te de el, meditează asupra acestor informații și fă-l cunoscut tuturor celor din jurul tău!"

Filmul documentar "Tracii, Istorie ascunsa", oferit prin Youtube de către Daniel Roxin, poate fi vizionat în format HD, daca veti comuta din setarile videoclipului pe 1080p: