marți, 19 octombrie 2010

O comoara arheologica de peste 3000 de ani, descoperita in judetul Alba

Arheologii au gasit in Transilvania 39 de piese de bronz, un depozit de obiecte unice, de mare valoare arheologica si nu numai, datand de la sfarsitul Epocii Bronzului ( 1150-1050 I. Hr ).


Tezaurul a fost gasit in judetul Alba, in situl arheologic din comuna Pianul de Jos. Urmariti mai jos un material video:




Este primul depozit găsit pe teritoriul judeţului Alba în care obiectele au fost depuse într-un vas ceramic. În zona în care au fost găsite obiectele a fost o aşezare umană ce conţinea gropi de provizii şi ritualuri.

Obiectele descoperite de arheologi reprezintă piese finite din ceramică, dar şi din bronz şi os. „Este vorba de o aşezare umană care conţinea gropi de provizii şi pentru ritualuri în care s-au găsit mai multe artefacte“, a declarat arheologul Ilie Lascu. Zona este cunoscută pentru potenţialul istoric după ce la începutul anilor ‘90 aici s-au făcut cercetări de suprafaţă şi au fost găsite mai multe fragmente ceramice. Săpăturile au fost posibile după ce proprietarul terenului a solicitat sarcina de descărcare arheologică pentru a demara o serie de construcţii.

Semnificativ pentru acest şantier arheologic este descoperirea vasului ceramic aşezat pe două seceri din bronz. Vasul cuprindea mai multe piese finite şi turte de bronz folosite în negustorie. Pe fundul acestuia erau depuse două mărgele de os şi un pandantiv de bronz. Vasul a fost aşezat pe două seceri care cel mai probabil nu au putut fi aşezate alături de celelalte obiecte în vas.


Specialiştii presupun că este vorba de marginea unei aşezări umane. Vasul a fost găsit la adâncimea de 0,35 metri. Descoperirea este importantă şi prin prisma faptului că a fost făcută în urma unei cercetări arheologice, nu întâmplător.La trei metri distanţă de acest depozit, într-o altă groapă rituală, au fost găsite obiecte datând din aceeaşi perioadă: o lamă de fierăstrău din bronz, un fragment de ac, o rotiţă de car în miniatură şi vase ceramice.

Atentie, creste pretul aurului

Atentie, creste pretul aurului ! Comorile devin si mai valoroase ! :)



De la inceputul anului, pretul aurului urca fara sa se mai opreasca. O uncie, echivalentul a 31 de grame de aur, cu puritate de 24 de karate, a depasit 1370 de dolari. In multe bijuterii de cartier, clientii care trec pragul se multumesc doar sa priveasca bratarile si colierele expuse.

Comerciantii nu-si permit sa lase din pret, iar clientii nu se indura sa plateasca atat de mult, chiar daca bijuteriile sunt o investitie sigura. Consecinta: tot mai multe magazine trag obloanele.

Iar analistii prevad ca pretul metalului pretios isi va mentine tendinta ascendenta.



Din cauza ca tot mai putini oameni isi permit sa investeasca in metalul pretios, o depresie cvasigenerala i-a cuprins pe bijutierii americani, care sunt nevoiti sa-si inchida pravaliile.

luni, 18 octombrie 2010

Misterele camerelor pline cu aur de sub dealurile Sibielului

Doua comune sibiene si doua dealuri cu nume asemanatoare - Varful Zidul si La zid. Pe culmi, doua cetati de piatra construite ca puncte strategice, de aparare. Sub ziduri, tuneluri necunoscute despre care se crede ca duc la comoara regelui Decebal, ascunsa in urma cu doua milenii in adancul pamantului.


La Orlat si Sibiel, legendele au capatat viata si nu putini au fost cei care, vrajiti de ele, au incercat sa descopere aurul dacic sub piatra. In timp, vechile cetati au fost aproape daramate de cautatorii de comori si doar batranii isi mai amintesc despre drumurile ascunse prin padure. Nu mai cuteaza sa urce sa sape, dar povestesc ca ruinati au fost toti cei care au incercat sa intre sub ziduri. Am urcat si noi dealurile "blestemate", in cautarea legendei.

Sibiel în Harta Iosefină a Transilvaniei, 1769-1773
Tunelul prin deal
In Sibiel toata lumea stie despre cetatea de pe Varful Zidul, asezata pe unul dintre cele mai inalte dealuri din imprejurimi. "Exista drumuri marcate si din Fantanele, de 4-5 ore prin padure, dar se povesteste ca poti ajunge sus si prin tunelul care porneste de la baza dealului, din Sibiel", povesteste proprietara a unei pensiuni agroturistice. Femeia organizeaza excursii la cetatea Sibiel pentru oaspetii sai si le povesteste despre legenda comorii dacice. "Cum urci de pe drum, in partea stanga a dealului este o intrare cu trepte, gura tunelului. Acum e astupata dar comunica odata cu pivnita de sus. Inauntrul dealului zace aurul lui Decebal", ne spune nea' Mitica un localnic din Fantanele. "Urcam si noi cand eram mici si intram in pestera pana cand ni se stingea lumanarea". Cetatea din Sibiel se gaseste la SV de sat, pe Varful Zidului si dateaza de la inceputul secolului al XIV-lea. La Cetatea Scurta Potrivit datelor istorice, pe varful La Zid, langa raul Cernavoda, se afla o cetate de piatra prinsa cu mortar, construita, dupa materialul ceramic descoperit, pe la 1300, fiind identificata cu cetatea regala de granita Salgo (in traducere, Stralucitoarea), amintita documentar intr-un act de la 1322. Mitul aurului din deal a starnit febra cautatorilor de comori, ducand la sfredelirea vechiului edificiu. Prin anii 1860, o societate pe actiuni din Sebes-Alba a inceput cercetarea sistematica a ruinelor cetatii din Orlat, iar spre sfarsitul secolului al XIX-lea, un preot romano-catolic Alexandru Gregorevici, in doi ani de cautari zadarnice, a reusit sa-si prapadeasca intreaga avere. Singurul loc din apropiere in care arheologii au descoperit urme romane este cetatea de pamant - Cetatea Scurta, situata la sud-vest de Orlat.


Casele dacilor

Nu mai sunt multi batrani care sa povesteasca despre timpurile vechi. Majoritatea orlatenilor sunt "venetici", oameni din afara comunei, care nu stiu despre legenda aurului din deal sau tineri care nu mai cred in istorisiri de demult. "Aici au fost casele lui Decebal si Traian. Au avut pivnite. Le-am vazut chiar eu, cand mergeam cu caii pe acolo. Se spune ca ingropasera aurul in pamant", marturiseste un batran in varsta de 78 de ani. Batranul isi aminteste si de anii primului razboi mondial, in care, pe cumilie dealului La Zid si in strafundurile pamantului, orlatenii isi gasisera loc de adapost. "Fugisera toti in padure si coborau doar pentru a mai lua cate un animal. S-au dat lupte grele pe dealul asta."


Copiii de prin imprejurimi ii povestesc uneori cu entuziasm despre pesterile pe care le-au descoperit sus. In orice legenda exista cate un sambure de adevar, iar imaginatia oamenilor este deseori incitata de fapte reale. Existenta sau fabulatie, comoara lui Decebal e in siguranta astazi, caci, in afara turistilor, putini margineni mai cred in povesti cu aur stravechi.

Legenda dezertorului

"Povestea comorii a inceput odata cu gasirea in arhivele regale din Targu Mures a unei vechi scrisori care i-a apartinut unui soldat dezertor si a fost scrisa de catre acesta la doar cateva ceasuri inainte de a fi executat la inchisoarea din oras. Acest soldat, fugit din armata imparatului, a fost tocmit taietor de lemne pentru un boier din partea locului si a gasit, umbland prin padure, urmele unui stravechi zid de piatra si intrarea intr-o pivnita. Mergand prin tunel a descoperit o prima camera patrata, strajuita de doi ogari de argint, o a doua camera pe a carei podea zaceau oseminte omenesti. A treia sala era plina de aur. Il vazu pe Decebal pe tron, cu o corana pe cap, iar in jurul lui, la o masa, stateau ostenii si familia lui, facuti din aur. In mijlocul mesei era un diamant stralucitor ce lumina fetele si intreaga camera. Dezertorul isi umplu buzunarele cu aur si fugi. La iesire a zidit gura tunelului cu pietre".


Dealul blestemat

Mesterul Vasile traieste de o viata in Orlat. "In copilarie ne povesteau batranii ca dealul e blestemat de daci, ca sa ne sperie. Urcam cateodata acolo si vedeam foc pe cetate si ni se parea ca auzeam pas de defilare. Fugeam imediat inapoi", isi aminteste, amuzat, Vasile. Tot pornind de la batrani, circula o poveste prin Orlat cum ca o femeie a urcat intr-o seara cu boii pe cetate. "Era singura, barbatul fiindu-i padurar. La miezul noptii s-a intalnit acolo cu un popa, care a intrebat-o daca nu ii e cumva frica de blestemul dealului. Ea a spus ca nu, si si-a facut o cruce. Preotul a disparut", spune mesterul. "La inceput, descoperirea comorilor din Troia, Micene si Creta nu a facut decat sa stimuleze si sa justifice actiunea cautatorilor de comori de pretutindeni. Legenda comorilor dacice a fost culeasa pentru prima data din Sibiel. Existau versiuni asemanatoare acesteia si in sate precum Orlat, Talmacel sau Boita. In timp, coexistenta personajelor supranaturale cu cele istorice si cadrul geografic localizabil au creat o lume fantastica, in care cu greu mai poti distinge urmele veridicului. Sursa:http://www.sibiul.ro/download-pdf/stiri-locale-sibiu/blestemul-dacilor-pazeste-aurul-ascuns-in-muntii-sibielului_7446.pdf


In vreme ce batranii povestesc despre uriasi si despre daci, arheologii spun ca cele doua cetati au fost construite tarziu, prin secolul al XIV-lea, si ca nu exista urme ale unor ziduri mai vechi. Ca basmele sunt basme si legendele sunt legende. Si totusi, nu poti sa nu te intrebi cum au luat nastere aceste legende? De ce se vorbeste in ele cu atata insistenta de daci? De ce in toate satele dimprejur circula aceleasi legende, cu aceleasi personaje si intamplari?

Comorile fosile gasite in pesterile ursilor preistorici din Bihor

Stiu ca v-am obisnuit sa va prezint in general comori formate din metale si pietre pretioase, dar este momentul sa va mai readuc in atentie si un alt tip de "comori", din care multe persoane fac bani cu adevarat: comorile fosile. Se pare ca acestea sunt foarte cautate in strainatate.

Ţara Bihorului este un tinut de legenda cu locuri sălbatice, neschimbate parcă de la facerea lumii încoace. Acolo, peste tot sunt locuri în care legendele cresc sub lumina soarelui, izvorâte din istoria oamenilor. Dar şi locuri de o frumuseţe nelumească, ascunse în inima de piatră a Pământului: tărâmul misterios al peşterilor, plin, şi el, de poveşti vechi de când lumea. Unele peşteri sunt compuse din culoare, galerii labirintice şi săli imense multietajate.

Altele, scufundate şi ele în bezna veşnică, sunt doar nişte hrube nu mai mari decât beciurile vechilor case boiereşti. Indiferent de mărimea lor, toate au nume ciudate, venite şi ele din negura vremurilor. Unele nume au o rezonanţă ciudată, izvorâte parcă direct dintr-o limbă secretă a străbunilor, precum "Meziad" care, cu ai săi cinci kilometri de galerii labirintice, este una dintre cele mai mari din ţara noastră. Altele, la fel de ciudate, par să reflecte nişte întâmplări aparte, păstrate de memoria colectivă. Acum, doar localnicii mai ştiu de ce uneia i se spune Peştera Vacii, iar altora Focul Viu, Ruginoasa ori Peştera Osoiu. Sau de ce văgăunii de la Onceasa i se spune Peştera Zmeilor. La fel de ciudat sună şi un nume oficial, dat de specialişti: "Complexul Carstic Peştera Cerbului - Avenul cu vacă". Oricum s-ar numi, unele peşteri sunt accesibile turiştilor cu spirit de aventură. Dar cele mai multe sunt deosebit de periculoase, motiv pentru care sunt "rezervate" doar speologilor care, în majoritatea cazurilor, sunt şi oameni de ştiinţă.


De câteva decenii încoace, prin peşteri au început să intre si cautatorii de fosile. Aceste peşteri, care acum zeci de mii de ani erau îndeajuns de confortabile, încât "Urşii de peşteră" să-şi petreacă în ele iernile dure din "Era" Glaciară, contin adevarate comori fosile, deseori vandute pe sume mari de bani. Nu toţi ursii apucau să mai şi iasă din ele şi, morţi din diverse cauze, îşi lăsau acolo ciolanele pe care condiţiile de mediu le-au păstrat aproape intacte.

Astfel că, peste tot, locurile frecventate cândva de aceste fiare acum dispărute sunt "maşina timpului" care ne poartă în lumea de acum câteva zeci de mii de ani. O lume în care oamenii abia îşi făceau o apariţie timidă. Iar confortul oferit de grote era disputat între urşi cu mult mai voinici decât cei de astăzi, nişte lei cumpliţi, acum dispăruţii "Panthera leo spelaea", dar şi de "Crocuta spelaea", ciudata "Hienă de peşteră". Uneori, aceste locuri de hibernare deveneau "cavouri colective", cum s-a întâmplat cândva în Peştera Urşilor. În urmă cu aproximativ 20.000 de ani, peste 180 de urşi au intrat în galerii, probabil ca să hiberneze. A fost ultimul drum pe care au mai apucat să-l facă. Din cauza unui cutremur sau din cine ştie ce alt motiv, intrarea s-a prăbuşit şi i-a blocat înăuntru. Au urmat scene cumplite de canibalism: înnebunite de foame, fiarele s-au luptat între ele, cele mai puternice le-au ucis şi le-au devorat pe cele mai slabe.


Dar totul a fost în zadar, căci, până la urmă, toţi urşii au murit. Apoi, oasele lor, perfect conservate, au aşteptat milenii la rând, până în anul 1975, când o explozie controlată, efectuată la o carieră de marmură din zonă, a redeschis această lume a miracolelor. Din fericire, primii care au pătruns acolo au fost oamenii de ştiinţă, pentru care străvechea catastrofă a fost un dar ceresc. Peştera nou-descoperită a fost închisă, iar ei au studiat-o, pe îndelete, timp de peste cinci ani. Apoi, în vara anului 1985, o bună parte a ei, amenajată special şi electrificată, a fost deschisă şi pentru turiştii care de atunci încoace pot să vadă cu ochii lor această minune păstrată aproape intactă după câteva zeci de mii de ani. Dar cercetările savanţilor continuă şi acum în cei peste 500 de metri de galerii care au fost declarate rezervaţie ştiinţifică.

Acest caz a fost însă o excepţie fericită. Tot în Bihor se află Peştera Igriţa, cu mult mai bogată în vestigii. Pe la începutul secolului al XX-lea, acolo s-au făcut cercetări sistematice. Apoi au urmat cele două războaie mondiale, după care savanţii au cam fost înlocuiţi de turiştii curioşi care, veniţi acolo, îşi luau ca "suveniruri" oase străvechi de urs.

Intamplarea a făcut ca la un moment dat să fie găsit şi un mic tezaur antic din monede romane care a adus după el căutătorii de comori. Cuprinşi de "febra aurului" subteran, aceştia au săpat la voia întâmplării şi au distrus cea mai mare parte a acelui spaţiu ciudat, pe care timpul însuşi părea să-l fi uitat.

Apoi, după 1990, Igriţa, la fel ca multe alte peşteri bogate în vestigii preistorice, a fost invadată de cautatorii de fosile.
Din păcate, pe "cautatori" îi interesează doar craniile de urs şi dinţii izolaţi, care, ce-i drept, sunt de-a dreptul impresionanţi.


Iar restul oaselor sunt aruncate peste tot, de-a valma. Plecate de aici, fosilele ajung mai întâi la Budapesta, iar de acolo la Viena, pentru ca în final să traverseze oceanul, ajungând tocmai în America. Fiecare "etapă" parcursă astfel adaugă un "adaus comercial" corespunzător. Cert este un singur lucru: este de ajuns să deschizi paginile "ebay" specializate în comerţul cu fosile ca să observi că majoritatea ofertelor de "Ursus spaeleus" provin din peşterile din "Carpathian Mountains". Sursa:http://www.jurnalul.ro/stire-zoom/oameni-si-fiare-in-pesterile-din-bihor-551979.html

miercuri, 13 octombrie 2010

Comorile de cristal din pestera Naica, Chihuahua

Astazi va prezentam cateva imagini inedite, deosebite de ce va oferim de obicei. Chiar daca nu sunt la o calitate cu adevarat extraordinara ca si claritate, ci doar ca rezolutie, datorita conditiilor dificile de fotografiere din subteran, cred totusi ca merita toata atentia dvs., cristalele enorme din mina Naica Chihuahua fiind o adevarata comoara a naturii si nu numai. Exista destul de multi miliardari care ar oferi milioane sau zeci de milioane de dolari ca sa aiba in decorul locuintei ( sau "palatului" ) lor asemenea comori nepretuite si rare. De aceea, intrarea minei in adancurile careia se afla comoara de cristale este pazita de o strasnica usa de metal solid, montata de catre societatea de minerit care detine terenurile din zona in care se afla aceasta minune a naturii.


In mina Naica din Chihuahua, Mexic, in care se exploateaza plumb, zinc si argint, se afla aceasta pestera a minunilor cristaline, scoasa parca din povestile stiintifico-fantastice. In aceasta pestera au fost descoperite, abia in anul 2000, cristale de selenita de pana la 15 metri in inaltime si 1,5 metri in diametru.

Incaperea care gazduieste bizarele formatiuni de cristale a fost denumita, bineinteles, Cueva de los Cristales (Pestera cristalelor, n.r.), si se afla la o adancime de aproximativ 290 de metri.

"Sora" sa, Cueva de las Espadas (Pestera sabiilor), aflata la o adancime de 120 de metri, a fost descoperita in 1912, insa are cristale mai mici, dar nu mai putin spectaculoase.

Cristalele neobisnuite s-au format din fluidele hidrotermale care emana din magma de dedesubtul minei.

Selenita, numita astfel dupa zeita greaca a lunii, Selene, deoarece cristalul este invaluit intr-o lumina alba placuta, este subiectul multor credinte. Se spune ca ar avea beneficii pentru sanatate. Se crede ca acest cristal favorizeaza concentrarea, dezvoltarea, norocul, imunitatea, si calmeaza emotiile.


Mina Naica a fost initial descoperita in 1794, al sud de orasul mexican Chihuahua. Pionierii au dat peste o vana de argint la baza dealurilor Naica, denumite astfel de catre indienii Tarahumara, care voiau sa descrie astfel "un loc umbros".

De atunci si pana pe la 1900, la Naica s-a exploatat argint si aur, insa dupa 1900 a inceput si exploatarea la scara larga a zincului si plumbului, devenite valoroase.

In timpul revolutiei mexicane, mina producea venituri importante, asa ca trupele revolutionare au cerut bani de la proprietari, asasinandu-l pe unul cand a refuzat sa palteasca.

Mina a fost inchisa in perioada 1911-1922, nu inainte insa de a fi descoperita Pestera sabiilor. S-a decis patrarea pesterii, insa multe cristale de acolo au fost recoltate.

In aprilie 2000, fratii Juan si Pedro Sanchez sapau un tunel si au descoperit din intamplare Pestera cristalelor. In proces, cateva cristale au fost deteriorate, inca compania miniera a instalat o usa de metal pentru a proteja minunea naturala dinauntru.

Nu poti sa intri acolo fara casti de protectie, lanterne, cizme de cauciuc si manusi. Temperatura ridicata si umiditatea fac din Pestera cristalelor un adevarat furnal natural.


Cu o caldura de 50 de grade Celsius si o umiditate de 100%, pestera a fost vizitata doar de o mana de oameni pana acum.

Este atat de periculos inauntru incat si cu costume de protectie, dupa 20 de minute organele incep sa cedeze.

Caldura provine de la incaperile de magma aflate imediat sub mina, aceeasi magma responsabila de crearea minunatiilor geologice.

Geologii spun ca aceste formatiuni naturale de cristal sunt extrem de complexe insa, in acelasi timp, foarte simple, si se asteapta sa mai descopere minuni naturale in pestera mexicana.

Daca bogatiile minei vor fi epuizate si mina va fi inchisa, se va opri pomparea apei de dinauntru si atunci cristalele isi vor relua cresterea.

Nimeni nu poate insa sa prezica viitorul pesterii minunate - poate va fi deschisa vizitarii la un moment dat, cine stie?

Pana atunci bucurati-va de aceste imagini inedite, dar si de videoclipurile de mai jos, care prezinta cateva filmari din aceasta pestera !













duminică, 10 octombrie 2010

Diamante de milioane de dolari

Din ce sunt formate comorile ? Majoritatea se gandesc la monede, in special din aur sau argint. Dar comorile pot contine si alte elemente, nedetectabile cu detectorul de metale si mult mai valoroase decat metalele pretioase. Un astfel de exmplu sunt pietrele pretioase denumite diamante. E adevarat, sansa de a se gasi in Romania o comoara formata din diamante este mica, dar nu se stie niciodata... Asadar, sa prezentam cateva diamante celebre.


Cel mai scump diamant din lume costa aproximativ 16 milioane de dolari (12 mil. euro), fiind una dintre cele mai fine si reusite pietre pretioase, intr-o piata a carei regula nescrisa este discretia.
Diamantul este alb, are 108 carate si este pus in vanzare de casa de licitatii Sotheby's. Oferta este o adevarata comoara pentru cunoscatorii care se confrunta de cele mai multe ori cu o piata netransparenta, reiese dintr-o analiza a publicatiei Forbes.


De ce este discretia cuvantul de ordine pe piata de diamante? Pentru ca pietrele sunt foarte rare, iar un diamant cu adevarat fin, stralucitor si cu minim de defecte - sau chiar fara cusur - determina sentimente puternice in randul colectionarilor care consulta aproape fara incetare specialisti, case de licitatie si orice fel de zvonuri, si pentru care nu exista nicio limita financiara atunci cand au ocazia de a cumpara o astfel de comoara.


Nu pretul este limita, ci ceilalti cumparatori, astfel ca majoritatea prefera sa ramana in anonimat, sa nu faca valuri pe piata atunci cand reusesc sa cumpere o bijuterie atat de rara.


Majoritatea colectionarilor de diamante sunt barbati, lucru oarecum surprinzator avand in vedere ca majoritatea bijuteriilor din lume sunt concepute pentru femei.


Diamante scumpe pot fi gasite, atunci cand apar raritati pe piata, la dealeri de la evenimente precum Pink Diamond Tender, care comercializeaza pietre pretioase din minele din Australia de vest, sau de la casele de licitatie Christie's si Sotheby's care organizeaza vanzari in diferite colturi ale lumii. Cu toate acestea, piata este departe de a fi transparenta.


"Din cand in cand, pe piata apare o piatra rara, speciala, iar inainte ca informatia sa fie facuta publica, casa de bijuterii respectiva va contacta cativa colectionari mari, cunoscuti ca fiind foarte interesati, pentru a le oferi sansa de a cumpara", explica Sally Morrison, director al Diamond Information Center, o agentie de relatii publice pentru retailerii de diamante.


Calitatea unui diamant e dat in primul rand de claritate, de cat mai putine defecte ale suprafetei, precum si de spectaculozitatea culorilor, spune Morrison.

In afara de diamantul "D-Grade Flawless" de la Sotheby's, care costa 16 milioane de dolari, mai exista si alte comori pe piata, desi multe raman ascunse privirilor necunoscatorilor.


Una din ele este un colier cu diamante din colectia Mouawad, de 70 de carate, estimat la 12 milioane de dolari (9,07 mil. euro) Colierul, care are diamante albe si colorate, se afla in prezent la Muzeul de Istorie Naturala din Londra si este detinut de bijutierul din Geneva, Robert Mouawad, unul dintre cei mai celebri specialisti din lume.

O alta piatra pretioasa celebra este "Fancy Vivid", considerata cel mai fin diamant colorat din lume, de 77,12 carate si cu o valoare de 10 milioane de dolari (7,56 mil. euro). Bijuteria este detinuta de bijutierul israelian Lev Leviev, care controleaza o mina de diamante. Piatra este atasata unui colier format din diamante albe.


Daca diamantele acestea se vor vinde, colectionarii mai raman cu cateva variante onorabile. Una dintre ele este inelul cu diamant Harry Winston, colorat intens in roz si cu alte doua diamante trapezoide atasate, de 10,11 carate si cu un pret de 8,3 milioane de dolari (6,27 mil. euro). Culoarea este distribuita in mod egal pe toata suprafata diamantului si este saturata pana la un grad caracteristic doar celor mai stralucitoare pietre pretioase din lume.


Alta varianta este diamantul verde de Grisogono, care are 25.06 carate si costa 7,3 milioane de dolari (5,52 mil. euro). Piatra, de o culoare rara pe piata, este fixata intr-un sistem din aur si inconjurata de 382 de diamante negre, de cate sapte carate fiecare.

Pietrele pretioase ale caror preturi incep sa devina "accesibile" - adica de la 2,5 milioane de dolari (1,89 mil. euro) in jos - sunt, de exemplu, cele Van Cleef & Arpels Drape, atasate unui colier in stil deco. Acest colier este format din 340 de diamante de marimi si calitati diferite, montate in aur si a fost executat in circa 2.100 de ore, in intervalul 1935-2006.


Printre alte diamante de mare pret mai sunt inelul Neil Lane, de 15 carate, in valoare de 1,5 milioane de dolari (1,13 mil. euro), bijuteria Kiss of the Rose, formata dintr-un diamant roz in forma de para de 10,09 carate, inconjurat de alte doua diamante fixate in platina si de alte pietre asemanatoare de 2,49 carate fiecare, sau inelul cu diamant negru din colectia de Grisogono, de 83,39 carate, care valoareaza 1,2 milioane de dolari (907.500 de euro).


Acesta din urma a uimit specialistii prin greutatea sa, fiind o raritate in segmentul diamantelor negre. Culoarea contrasteaza cu aurul in care este fixat diamantul si cu alte 958 de diamante galbene, a cate 8 carate fiecare, care il inconjoara.

joi, 7 octombrie 2010

Comorile de la Apahida ( Cluj )

Prin secolul al V-lea dupa Hristos, in vremea migratiilor, un popor care a trecut prin zona cetatii Clujului de mai tarziu, gepizii, si-au ingropat la Apahida capeteniile, impreuna cu doua tezaure, chiar mai frumoase decat cel vizigot de la Pietroasele, dupa cu spun specialistii.


Cateva secole mai tarziu, pe la 1889, la marginea satului Apahida cineva a dat, nu se stie cum, peste un astfel de mormant: scheletul unui barbat asezat intr-un sicriu de lemn, cu fata spre rasarit si capul spre vest, candva imbracat cu o haina din care au ramas multe podoabe din aur, unele cu pietre semipretioase, o fibula, trei catarame din aur, o bratara masiva, mai multe pandantive. Au mai fost gasite trei inele, unul cu sigiliu, altul decorat cu trei cruci si al treilea inscriptionat cu numele celui care-l purtase: Omharus. Au mai gasit arheologii si cani de argint, si benzile care ornamentau un vas pierdut.


Peste alti 80 de ani, in 1968, un grup de muncitori sapau o groapa ca sa ridice un stalp. Se intampla la 300-400 de metri de locul unde se descoperise primul mormant. A fost distrus atunci scheletul unui barbat, de la brau in sus, si a scos la iveala un al doilea tezaur gepid. Muncitorii au vazut ca e aur si au raspandit prin sat o parte din tezaurul gasit. Autoritatile vremii au aflat de descoperire, au fost chemati arheologii de la Cluj, care au scos la iveala un tezaur chiar mai bogat decat cel descoperit mai devreme. Au fost gasite podoabe de vesmant din aur precum margele, o catarama, limbi de curea, arme, piese decorative pentru harnasament.




Si acum sa detaliem...

La Apahida, în apropierea oraşului Cluj-Napoca, fosta Napoca romană, s-au descoperit pe rând, în 1889, 1968 şi 1979, trei morminte princiare atribuite neamului germanic al gepizilor. Situate pe malul drept al Someşului Mic şi în apropierea fostului drum roman care asigura legătura între Napoca şi castrele de pe Someş (Gherla, Căşeiu, Ilişua), punctele din care provin cele trei complexe fastuoase de la Apahida se pot înscrie într-o suprafaţa nu mai mare de cca. 500 m2.



Descoperirea primului mormânt, cel din 1889, a fost făcută în timp ce se lua pietriş dintr-o zonă mărginaşă a Apahidei. O parte din inventar a fost recuperată pentru Muzeul Transilvan, de către H. Finàly, iar alte două piese (inelul sigilar cu monogramă şi un pandantiv cu clopoţei) au apărut în 1897, pe piaţa comerţului cu antichităţi, fiind achiziţionate de Muzeul Naţional Ungar. Din inventarul mormântului s-au păstrat mai multe obiecte de aur, o fibulă cruciformă cu butoni în formă de ceapă, o brăţară cu capetele îngroşate, trei inele, o cataramă de centură şi o a doua cataramă mai mică, cinci pandantivi cu clopoţei, două căni de argint, o bandă de aur şi mai multe aplice, folosite probabil pentru ornamentarea sau repararea unor vase.


A doua descoperire a fost făcută, tot întâmplător, în luna octombrie a anului 1968, de muncitorii care săpau groapa de fundaţie a unui stâlp de înaltă tensiune. În primă instanţă, din groapă au fost adunate piese de aur cu o greutate totală de cca. 900 g, din acestea autorităţile reuşind să recupereze anul următor, în februarie, când s-a aflat de descoperire, doar cca. 800 g, restul fiind transformat probabil în bijuterii moderne. De această dată însă, tot norocul a făcut ca groapa stâlpului de înaltă tensiune să distrugă doar partea superioară a mormântului, partea inferioară a acestuia putând să fie cercetată arheologic, cu ocazia săpăturii de control efectuată în luna mai a anului 1969.



Din inventarul mormântului s-au recuperat, din partea superioară, distrusă de groapa stâlpului de beton, garniturile a două "gentuţe", 15 piese de joc, câteva piese care ornamentau probabil mânerul şi teaca unei spade. În partea inferioară, cercetată arheologic prin săpătura de control, s-au descoperit un pahar de sticlă, două catarame de aur încrustate cu granate, jumătatea inferioară a lamei spadei şi, de pe o suprafaţă de cca. 30x40 cm, deasupra şi alături de laba piciorului drept, probabil, iniţial închise într-o lădiţă de lemn cu ferecături de fier, mai multe zăbale şi accesorii de harnaşament. Piesele recuperate de Muzeul de Istorie a Transilvaniei din Cluj-Napoca au fost transferate apoi la Bucureşti, cu ocazia înfiinţării, în 1971, a Muzeului Naţional de Istorie a României.


În anul 1979, hazardul îşi mai spune odată cuvântul, un copil de 6 ani descoperind o cataramă mare de aur, în pământul excavat cu ocazia construirii clădirii poştei din localitate. Catarama reprezintă singura piesă păstrată dintr-un al treilea mormânt, a cărui existenţă este sugerată şi susţinută de prezenţa în zonă a celorlalte două complexe. Piesa a fost preluată în 1980 de Banca Naţională a României, iar în 2002 a fost transferată la Muzeul Naţional de Istorie a României.


Informaţiile relativ reduse pe care le avem despre contextul celor trei descoperirii sunt compensate de extrema expresivitate a pieselor recuperate, fiecare dintre acestea putându-ne oferi indicii atât despre personalitatea indivizilor înmormântaţi la Apahida, cât şi despre comunitatea în care trăiau sau dimensiunile spaţiului în care se dezvoltau legăturile şi relaţiile lor. Fiecare dintre aceste obiecte ne poate spune o poveste, sau dacă le folosim ca martori, ne poate oferi o versiune proprie a istoriei oamenilor şi a întâmplărilor petrecute cu mai mult de un mileniu şi jumătate în urmă, la Apahida.


Unul dintre primele obiecte, care ne vorbeşte despre statutul aparte al celui în mormântul căruia a fost depus şi, prin aceasta, implicit despre grupul celor din preajma sa, este o formă rară de fibulă, păstrată din inventarul primului complex. Acest tip de fibulă - un fel de broşă sau ac de siguranţă folosit pentru prinderea veşmântului de ceremonie pe umărul drept - avea un regim aparte, fiind purtată doar de un grup restrâns de oficiali ai Imperiului Roman - ca urmare, cu valoare şi sens doar prin sistemul de valori al Imperiului. Piesele de acest gen puteau fi doar conferite ca simbol al funcţiei sau poziţiei ocupate şi, de aceea, nu puteau fi nici cumpărate şi nici obţinute ca obiect de schimb.


Inelele, luate separat, oferă la rândul lor o anumită imagine. Inelul cu nume - care poate fi interpretat şi ca atribut al statutului moştenit al purtătorului - alături de cel sigilar, sugerează implicarea în cultura documentului scris şi responsabilitatea sigiliului. Semnele de pe inele capătă sens în limba latină şi în cea greacă, iar crucile existente pe toate cele trei inele subliniază, la rândul lor, provenienţa dintr-un mediu care recunoaşte şi îşi asumă valorile creştinismului. Fiecare dintre aceste indicii trimite, astfel, către acelaşi spaţiu de cultură al Imperiului Roman.


Deşi descoperite în afara graniţelor politice ale Imperiului, prezenţa în acelaşi complex - în care se asociază şi cu alte piese provenite foarte probabil tot din Imperiu - a fibulei cu butoni în formă de ceapă şi a celor trei inele poate fi semnul încadrării unora din personajele de la Apahida în sistemul ierarhic politico-militar roman.
Provenind din acelaşi complex, brăţara de aur cu capetele îngroşate sugerează o altă modalitate de caracterizare a aceleiaşi personalităţi, prin raportarea, de această dată, la un sistem de valori propriu uneia dintre lumile "barbare", ce evolua dincolo de limitele Imperiului. Astfel, folosind un alt limbaj simbolic, purtarea acestei brăţări putea reprezenta expresia vizuală a acceptării posesorului într-un grup cu statut special, acesta putând fi, de exemplu, în egală măsură o aristocraţie de sânge, o confrerie războinică sau religioasă.


Informaţiile deduse din studiul centurii completează imaginea de ansamblu. Asemănările tehnice şi stilistice, existente între diferitele accesorii de centură descoperite în cele trei morminte, sugerează provenienţa lor din acelaşi atelier, reprezentând, de asemenea, o legătură între cele trei complexe de la Apahida. Prin forma plăcilor, cele trei catarame de centură de la Apahida se încadrează într-un tip cu numeroase apariţii, într-un spaţiu foarte mare, practic o categorie de piese cu întrebuinţare trans-etnică, ce puteau fi adaptate şi adoptate la şi de diferite porturi. Stilul cloisonné în care sunt decorate - bordate pe margine cu granate mici, semisferice, cu casetele cu pereţii ondulaţi şi încrustate cu granate inclusiv pe cant - reduce în mod drastic numărul analogiilor, includerea în această categorie presupunând concluzii determinate de raritatea pieselor, de valoarea implicată de calităţile lor decorative şi de provenienţa comună. Dacă acceptăm teoria realizării acestor accesorii în Imperiu, şi anume în unul dintre atelierele centrale ale acestuia, prezenţa lor la Apahida poate sugera, la rândul său, sau poate întări, ideea existenţei unei legături privilegiate între administraţia romană şi comunitatea de la Apahida.


Dintre accesoriile garniturii de centură, gentuţa mică, ornamentată cu aplice cu capete de cai, atrage în mod special atenţia, fiind apariţia cea mai estică a unui tip de piese caracteristice spaţiului merovingian, prezenţa sa în inventarul complexelor de la Apahida putând fi interpretată şi ca indiciu al existenţei unor relaţii sau legături directe cu vestul Europei.


Depunerea vaselor de băut (paharul de sticlă şi foiţa de aur) contribuie la clarificarea imaginii pe care încercăm să o construim. Prezenţa vaselor de sticlă reparate cu foaie de aur reprezintă o legătură în plus între primele două morminte descoperite la Apahida, şi împreună sugerează existenţa contactelor cu spaţiul scandinav, singura zonă în care este atestat acest obicei, în epocă. Caracterul lor aparte implică, totodată, o valoare ce poate fi simbolică şi/sau sentimentală; sunt piese cu istorie şi, chiar dacă nu putem să reconstituim sau să le aflăm povestea, depunerea lor în morminte răsfrânge propria lor încărcătură simbolică asupra fiecărui complex în parte şi asupra întregii situaţii de la Apahida, luată ca un tot.



Dacă luăm în considerare păstrarea un timp, înainte de depunerea în mormânt, a cănilor de argint - acestea fiind probabil lucrate puţin înaintea celorlalte obiecte - apariţia lor în acest context poate sugera şi existenţa unei tradiţii. În acest caz, o importanţă aparte are întregul comportament pe care îl presupune prezenţa lor: consumul vinului - obicei propriu spaţiului mediteranean antic -, oferirea vinului - cele două căni fiind vase din care se turna într-unele mai mici din care se bea efectiv -, implicit participarea la banchete, dar nu ca simplu băutor, ci de pe poziţia celui care oferea. Perceput astfel, banchetul trebuie interpretat ca o activitate socială, o modalitate de construire şi manifestare a persoanei sociale.
Tot despre comportamente şi - cel puţin la nivel ideal - modul de percepţie a individului ca persoană socială, ne vorbeşte şi setul de piese de joc, din inventarul celui de-al doilea mormânt de la Apahida. Jocul înseamnă socializare, presupune timp şi disponibilitate, prezenţa pionilor adăugând încă o trăsătură în caracterizarea individului şi în egală măsură a societăţii în care evolua.
Depunerea accesoriilor de harnaşament, de la unul sau mai mulţi cai, în cel puţin două din complexele de la Apahida, reprezintă, de asemenea, un indiciu al statutului înalt al celor în cinstea cărora s-a făcut această selecţie.


Pe lângă relaţiile existente între ele, complexele de la Apahida au o serie de caracteristici prin care pot fi puse în legătură cu spaţii culturale diferite. Dintre acestea, spaţiul mediteranean, al Imperiului Roman, este cel mai bine reprezentat. Spre el trimit fibula cu butoni în formă de ceapă, inelul sigilar, cănile de argint cu scene bahice şi caracterul foarte elaborat al stilului cloisonné, în care sunt ornamentate o mare parte a pieselor din cele trei complexe. Spaţiul scandinav este reprezentat prin prezenţa, în primele două morminte de la Apahida, a unor vase de sticlă reparate cu aur, într-un mod ce poate fi regăsit doar în Peninsula Scandinavică, practic singurele apariţii de acest gen din afara acesteia. Legătura cu spaţiul merovingian este realizată de armătura de gentuţă cu capete de cai, tot de acolo provenind şi analogia cea mai spectaculoasă cu situaţia de la Apahida şi anume, mormântului lui Childeric. Asemănarea existentă între complexele funerare de la Apahida şi mormântul lui Childeric de la Tournai este cu atât mai surprinzătoare cu cât ele coincid, atât prin modul de reprezentare, prin intermediul valorilor "importate" din Imperiu (fibula, inelul sigilar), cât şi prin intermediul valorilor străine acestuia (brăţara), simbol al apartenenţei lor la acelaşi grup de status.


Chiar trecute prin sita mai multor selecţii - cea făcută de succesori, când au ales obiectele potrivite şi demne să îi însoţească pe decedaţi în Lumea de Dincolo, şi cea făcută de Întâmplare, care a hotărât ce obiecte să fie găsite, să se păstreze şi să ajungă până la noi - piesele păstrate oferă informaţii asupra unui anumit tip de viaţă. Deşi aparţin inventarelor câte unui singur individ, ele ne vorbesc despre o colectivitate, despre personalităţi ale căror manifestare avea nevoie de companie sau de spectatori. Cel care bea vin din vase de argint, nu îl bea singur, aşa cum nici nu se juca singur, iar etalarea bogăţiei portului necesita spectatori, şi nu orice fel de spectatori, ci unii care să înţeleagă toată simbolistica veşmintelor şi să le poată preţui semnificaţia.
Chiar dacă acceptăm ideea primirii veşmintelor de ceremonie, odată cu conferirea unei anumite demnităţi imperiale, simbolistica lor a fost înţeleasă şi, în plus, tocmai acestea au fost alese să fie depuse în mormânt, ceea ce, o dată în plus, este semnul faptului că oamenii de acolo nu erau străini de lumea Imperiului Roman, din care proveneau acestea.


Într-un context asemănător, depunerea a cel puţin trei indivizi cu statut special în aceeaşi zonă restrânsă, poate fi şi semnul existenţei unei comunităţi, care a ocupat o perioadă mai îndelungată acelaşi spaţiu, o comunitate definită prin comportamente şi tradiţii proprii, situate undeva la graniţa dintre spaţiul civilizat, de tradiţie clasică, al Imperiului Roman şi cel "barbar", de dincolo de graniţele politice ale Imperiului. Sursa:http://www.mnir.ro/ro/Colectii/ItemsColectii.aspx?IDItemColectie=17

marți, 5 octombrie 2010

A fost descoperita o masca romana extrem de valoroasa

Un vanator de comori din Cumbria a descoperit o foarte rara casca romana impreuna cu masca faciala aferenta. Acesta este cel de-al treilea artefact de acest fel extras din siturile arheologice de pe teritoriul Marii Britanii.


Casca a fost purtata, posibil impreuna cu panglici colorate, ca un semn de excelenta pentru un soldat roman in timpul sarbatorilor si paradelor. Datorita legii permisive din Marea Britanie, cu toate ca a fost considerata de catre specialisti drept de « o descoperire de o importanta uriasa », pe 7 octombrie a.c. coiful va fi licitat, la Casa de Antichitati Christie's, cu suma de pornire de 300.000 de lire sterline.

Vanatorul de comori care a descoperit casca a dorit sa-si pastreze anonimatul. Asemenea casti erau oferite soldatilor romani care se remarcau in timpul bataliilor. Celelalte doua coifuri de acest tip din Anglia au fost descoperite in 1796, respectiv 1905.

Cum a descoperit Florin Râmbetea primele zece brăţări dacice

Cum a descoperit Florin Râmbetea primele zece brăţări ale regilor daci?

Omul care a descoperit în urmă cu zece ani primul tezaur de comori ale regilor daci din Munţii Orăştiei, a fost audiat marţi după-amiază, pentru mai bine de o oră, de magistraţii Judecătoriei Deva.

Bărbatul a povestit, cu lux de amănunte, modul în care cele zece brăţări din aur masiv pe care le-a scos de sub pământ împreună cu tatăl său i-au schimbat viaţa.

Procurorii au cerut pedepse maxime şi daune de 6,6 milioane de euro în dosarul "comorilor dacice".


Florin Râmbetea a declarat că, în dimineaţa zilei de 6 mai 2000, îndrumat de cautatori dotaţi cu detectoare de metale de ultimă generaţie, a săpat în apropiere de situl vechii fortăreţe a Sarmisegetuzei, în locul numit „sub Muchea Cetăţii”.

S-a minunat când a descoperit bijuteriile a căror greutate totală depăşea zece kilograme, însă bucuria nu a durat mult timp. În noaptea următoare, într-un apartament din Deva, brăţările au fost împărţite.


În aceeaşi noapte, a fost nevoit să fuga din calea unor persoane importante din Deva, care aflasera de comori şi se pusesera pe urmele sale. "Câteva zile am stat într-o casă din Tâmpa, apoi am fugit la Sibiu, unde am rămas din nou ascuns, mai mult de o lună”, a declarat Râmbetea. Simţind că pericolul a trecut, fostul cioban s-a întors la Deva, pentru a-şi lua partea din tezaur.

„Am primit de la braconieri câte 15.000 de mărci germane, eu şi tatăl meu. Însă unul dintre ei mi-a spus: «dacă mai sufli o vorbă despre comoară, îţi vom tăia mâinile şi apoi vei primi glonţ». Am fost îngrozit”, şi-a amintit hunedoreanul.

Totuşi, câteva luni mai târziu, bărbatul a fost depistat de anchetatori şi i-a dus pe aceştia la locul unde fuseseră descoperite comorile. După ce iniţial a fost pus sub urmărire penală pentru furtul tezaurului, Râmbetea a primit calitatea de martor în rechizitoriul dosarului comorilor dacice. El a continuat, insă, să se ascundă, de frica celor care il urmaresc.

Sursa:http://www.adevarul.ro/locale/hunedoara/hunedoara-adevarul_de_seara-comoara-blestem-regii_daci-tezaur_0_343766182.html